Motorveien kommer to år tidligere enn planlagt

I 2018 kan en motorvei med denne standarden stå klar mellom Tvedestrand og Arendal. Planen var egentlig at byggearbeidet skulle begynne da.

I 2018 kan en motorvei med denne standarden stå klar mellom Tvedestrand og Arendal. Planen var egentlig at byggearbeidet skulle begynne da. Foto: (Street View)

- Veien kan stå ferdig når byggingen egentlig skulle starte.

14.04.14 14:10

Planlegging av nye veiprosjekter har vært en av de største forsinkende elementene med veibygging i Norge. En planleggingstid på 10 år har ikke vært uvanlig.

Men nå melder regjeringen at de strekker seg for å få fremskynnet prosjekter relativt betydelig. Tidligere i år ble det kjent at en åpningen av E18 sør for Tønsberg fremskyndes med flere måneder.

Men mandag melder Samferdselsdepartementet at de legger opp til at byggingen av E18 mellom Arendal og Tvedestrand vil kunne komme igang betydelig raskere enn tidligere planlagt.

I revidert budsjett går en inn for å legge 80 millioner kroner ekstra på bordet for prosjektering og en del andre forberedende arbeider av den 21 kilometer lange strekningen.

Statssekretær Bård Hoksrud. Foto: (Mediehuset Nettavisen)

Konsekvensen er at prosjektet i beste fall vil kunne ha byggestart i 2016 fremfor i 2018.

- Statens vegvesen sier at de kan få til start i 2016 om alt går som det skal, mens det i dag ligger inne med en oppstart tidligst i 2018. Med rundt to års byggetid, er det mulig at veien står ferdig når vi opprinnelig skulle startet arbeidet, sier statssekretær Bård Hoksrud til Nettavisen.

- På et halvt år har vi klart å levere det den forrige regjeringen ikke klarte på åtte år, det lå ikke noe inne i dagens NTP, sier Hoksrud.

Veien skal være en firefelts motorvei, og prosjektet består av tre tunneler, seks store bruer, to planskilte kryss, døgnhvileplass og et kollektivknutepunkt. Kostnadsrammen er så langt i overkant av 4,5 milliarder kroner.

Hoksrud påpeker samtidig at disse 80 millionene kan være en god investering. Kostnadsøkningen på veiprosjekter er til dels svært høy, langt over vanlig inflasjon. Men med en kostnadsramme på 4,5 milliarder kroner, og en inflasjon på 2,5 prosent, er ett års fremskynning verdt mer enn hele potten på 80 millioner kroner.

- Dette er en gledens dag for Sørlandet, sier Hoksrud.

- Og dette blir selvsagt uten bompenger?

- Nå har ikke saken vært til behandling i Regjeringen ennå, men slik saken ligger nå er det lagt opp til en ganske vesentlig del bompenger ja, men det må vi nesten komme tilbake til, sier Hoksrud.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag