NA24.no

Nå åpner Norges nye dagligvarekjede

ÅPNER OPP: Iceland-sjef Geir Olav Opheim foran den første Iceland-butikken i Asker.
ÅPNER OPP: Iceland-sjef Geir Olav Opheim foran den første Iceland-butikken i Asker. Foto: Halvor Ripegutu
Sist oppdatert:
Frossenvarekjeden Iceland åpner dørene onsdag, men du vil ikke finne Grandiosa i sortimentet.

- Nå er vi klare til åpning. Flere og flere norske leverandører er kommet til. Vi føler oss komfortable med å åpne, sier Geir Olav Opheim i Iceland til Nettavisen.

Iceland, Norges nyeste dagligvarekjede, vil åpne sin første butikk i Asker utenfor Oslo onsdag. Iceland-sjefen sier at du vil finne mange av de samme varene som i de fleste butikkene.

- Hovedvekten er Iceland-varer, men også det meste du etterspør ellers, sier Opheim.

Les også: Ekspertene tror Iceland vil få iskald mottakelse i Norge

Ingen grandis

Du finner imidlertid verken favoritter som Grandiosa eller Big One hos den nye kjeden, som altså spesialiserer seg på nettopp frossenvarer. Begge disse er produsert av markedsleder Orkla Foods. 

Konkurrenten Dr. Oetker er imidlertid å finne i hyllene. Lerum, Tine og Gilde er også blant merkevarene som er representert.

INGEN GRANDIS: Men Iceland har et lite utvalg av Dr. Oetker-pizza.

- Vi har mange andre varer og mye frossenpizza. Folk skal få det de vil ha og andre ting som de ikke visste at fantes, sier Opheim.

Les også: Disse produktene kan du kjøpe på Iceland i Norge

- Fornuftige priser

Han omtalene prisene som konkurransedyktige, uten at Iceland sikter seg inn mot å være en ren lavprisaktør, som for eksempel Lidl var.

- Vi skal ikke dumpe prisene, men vi har fornuftige priser. Vi matcher de andre dagligvarekjedene på noen produkter. Samtidig er det ikke så mange varer som er i direkte konkurranse, sier han, som understreker at Iceland vil følge resten av dagligvaremarkedet på pris. 

- Folk vil ikke oppleve at vi er veldig dyre. Tvert imot tror jeg de blir positivt overrasket når de ser prisene våre, sier han.

Les også: Iceland vil forby palmeolje i egne varer

FROSSENPIZZA: Icelands egen frossenpizza er den første i Norge med osteskorpe.

Vil spre seg utover

Planen er å åpne en butikk til, i Larvik, om kort tid, før deretter å bre konseptet ut til flere steder på sikt.

- Vi har noen flere lokasjoner som vi ser på, men vi vil med vilje kjøre disse to butikkene først. Vi skal få igang en en helt ny organisasjon og finstille sortimentet før vi ruller ut i større tempo, sier Opheim.

- Så når kommer resten av butikkene?

- Det går vi se på. Vi har ikke tatt en endelig beslutning ennå, sier han.

Tilpasser seg

Han mener at det er viktig å tilpasse butikkene til hva norske forbrukerne etterspør.

- Det er ikke bare for oss å rulle ut et utenlandsk konsept og tro det er full klaff. Vi må ta hensyn til hvordan til lokalmarkedene fungerer og at det er store forskjeller fra land til land. Når utenlandske aktører har prøvd seg i Norge før, har de brent seg på det, sier Opheim. 

Han viser da til Lidl og Ica, to utenlandske dagligvarekjeder som måtte forlate Norge med halen mellom beina i løpet av de siste ti årene.

- Hvert marked er forskjellig og vi må finne ut hva som fungerer. Jeg har respekt for forbrukerne, sier han.

INNE I BUTIKKEN: Opheim inne i butikken i Asker.

Usikker

Dagligvarekonsulent Erik Fagerlid, som følger det norske dagligvaremarkedet tett, er usikker på hvilke utsikter Iceland har.

- Som norske forbrukene bør vi heie på alle som prøver seg i dette markedet. Jo flere som konkurrerer, jo bedre er det med tanke på pris og utvalg. Jeg kjenner Iceland fra England og det er et bra konsept, men jeg er spent på hvordan de skal klare å få forbrukerne til å velge butikkene deres, sier Fagerlid til Nettavisen.

KJENTE MERKEVARER: Iceland selger varer fra Findus.

Han viser til at både på pris og beliggenhet vil det være vanskelig for Iceland å konkurrere med de etablerte konsernene Rema 1000, Norgesgruppen og Coop. 

- Det betyr at Iceland må skille seg ut på vareutvalg. Når Lidl prøvde seg i Norge, undervurderte de nordmenns forhold til de aller mest kjente merkevarene. Det må Iceland være bevisst. Samtidig er norske forbrukere blitt mer vant til kjedenes egne merkevarer de siste ti årene, sier Fagerlid.

- Iceland mangler en stor merkevare som Grandiosa i hyllene sine. Hvor stort problem er det?

- Hvis man i stedet har Dr. Oetker, så bør det været et for stort problem, men det går grenser for hva vi aksepterer med tanke på ukjente merkevarer, sier han.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere