*Nettavisen* Økonomi.

Nå blir Finn gratis

Foto: Morten Holm / SCANPIX

Håver inn på at folk selger ting og tang.

13.02.14 08:15

Norges mediekjempe Schibsted melder torsdag at de nå vil gjøre deler av Finn.no gratis.

- Våre viktigste online rubrikkvirksomheter i etablert fase i Norge, Sverige og Frankrike avsluttet 2013 bra, med god vekst og stabilt høye marginer. Vi vil videreføre vår langsiktige strategi og fokusere på trafikkvekst og markedsledelse. Finn.no vil gjøre enkelte kategorier annonser for private gratis for å øke engasjementet blant brukerne. Deler av det private markedet på Finn Torget vil bli endret til en «freemium»-modell i løpet av 2014, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted.

Gratis

Freemium er en løsning der deler av tilbudet er gratis, mens man må betale for mer avanserte funksjoner, økt funksjonalitet og andre tjenester.

Det er en vanlig modell innenfor nettbaserte dataspill. Nå vil Finn gjøre enkelte kategorier annonser for private gratis for å øke engasjementet blant brukerne

Fremover vil Finn også fokusere på å utvikle nye inntektskilder som for eksempel smartere betalingsløsninger (P2P-betaling) og skape sosiale funksjoner for markedet som

Schibsted har også valgt denne løsningen for enkelte av sine aviser, som Fædrelandsvennen der noen artikler er tilgjengelige for alle mens du må ha abonnement for å lese alt.

Selskapet, som blant annet også eier VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen, har de senere årene i stadig større grad blitt et rubrikkselskap.

Det kommer klart frem i resultatet for fjerde kvartal.

Nesten fire milliarder

Selskapet hadde driftsinntekter på 3,94 milliarder kroner, opp fra 3,81 milliarder på samme tid i fjor.

Brutto driftsresultat (EBITDA) var 406 millioner kroner (501 millioner). EBITDA før organiske investeringer i Online rubrikk var 686 millioner kroner, en økning fra 613 millioner i tilsvarende kvartal i 2013.

For første gang har selskapet like store inntekter fra nettdelen som papirdelen. På samme tid i fjor var 42 prosent av inntektene fra nettdelen.

Driftsinntektene til rubrikk var på vel 1,1 milliarder kroner, mens alle mediene Schibsted eier solgte for 1,6 milliarder kroner. Men kostnadene er vesentlig høyere for avisene, noe som gjør at driftsresultatet på rubrikk var på 163 millioner kroner mot 154 millioner for mediehuset.

Nye kjøp i Spania

Og satsingen på rubrikk ser ikke ut til å stoppe.

Selskapet melder nemlig nå også om at de har kjøpt en ny rubrikktjeneste, denne gang i Spania.

- Schibsted ønsker å ta aktiv del i markedskonsolidering innenfor online rubrikk. I dag har vi gleden av å offentliggjøre at vi har kjøpt det spanske online rubrikk-nettstedet Milanuncios.com, som de siste årene har blitt populært i Spania. Dette styrker vår posisjon som en klar leder på det spanske markedet for online rubrikk og gjør at vi kan tilby et bredt utvalg av gode tjenester til våre spanske brukere og annonsører. Vi har også gått sammen med vår konkurrent Avito i Marokko og har dermed skapt en klar markedsleder, sier Ryssdal.

Selskapet som i årevis har slitt med færre kjøpere av papiravisene satser på at de kan få betalt av nettleserne.

- Våre mediehus utvikler nye nettjenester i raskt tempo. Mobil og web-TV blir stadig mer populært, og etter lanseringen av Aftenpostens og Bergens Tidendes nye digitale abonnementsprodukter i 4. kvartal, har alle våre viktigste abonnementsaviser lansert betalingsmuligheter for nettbrukere. Vi bygger også opp kompetansen og systemene innen avansert dataanalyse og betalingstjenester.

Dette vil hjelpe oss til å skape de beste løsningene for våre annonsører og brukere i fremtiden, sier Ryssdal.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.