NA24.no

Nå blir mobilbruk billigere

Sist oppdatert:
De store mobiloperatørene i Norge vil nå bli tvunget til å senke prisene sine.

Post- og teletilsynet (PT) har nå sendt ut et varsel til de norske mobiloperatørene der de varsler nye regler når det gjelder prisen selskapene har lov til å ta for å formidle trafikk fra andre selskapers kunder inn i deres mobilnett – såkalt termineringspris.

Ønsker å senke maksimalprisen
I dag har NetCom lov til å ta maksimalt 91 øre per minutt for samtaler som går fra kunder i andre mobilnett, mens Telenor har lov til å ta maksimalt 65 øre.

PT ønsker å senke maksimalprisen for Netcom til 70 øre fra 1. oktober 2007, mens Telenor vil presses ned til 60 øre.

Ikke lenger prisforskjell
Fra 1. juli 2008 vil PT at det ikke skal være noen forskjell på maksimalprisen mellom Netcom og Telenor, noe som betyr fra begge selskapene fra da vil ha en maksimalpris på 60 øre.

Videre ønsker PT å presse denne prisen ned mot det de mener er kostnadsbasert i forhold til termineringen. 1. juli 2009 vil dermed begge selskaper måtte sette ned prisen enda ti øre, og fra 1. juli 2010 får ingen av selskapene lov til å ta mer enn 45 øre per minutt for termineringen.

Betyr mest for fasttelefon
- Den varslede prisreguleringen vil legge grunnlag for lavere sluttbrukerpriser, særlig for samtaler fra fastnett, sier Willy Jensen, direktør i PT, i en pressemelding.

- I tillegg kan den bidra til å gjøre det lettere for nye mobiloperatører å etablere seg i markedet, ved at deres eksterne varekost blir betydelig redusert, sier Jensen.

Flere reguleres
Mens det tidligere bare var NetCom og Telenor som var underlagt direkte prisregulering, blir nå også Teletopia, Tele2 og TDC Song. Disse vil ikke presses like mye som Telenor og Netcom, men Tele2 må redusere sin termineringspris trinnvis fra 1,155 kroner i dag til 0,65 kroner i 2010.

TDC Song og Teletopia får ingen spesifikke krav, men prisene «skal være rimelige».

Det 66 sider lange forslaget kan du lese her.

Ikke sikkert det kommer kundene tilgode
- Så langt er det slik at de justeringene som har blitt gjort tidligere i liten grad har kommet sluttkundene til gode, og det er jo kanskje litt trist, sier Guri Wormdahl, kommunikasjonssjef i Netcom, til Nettavisen.

Wormdahl påpeker at det ikke er noen direkte sammenheng mellom termineringsprisen og prisen til sluttkundene. Dette kommer av en rekke årsaker. Blant annet forskjellig størrelse i kundemasse betyr mye, og ikke minst at mye av prisnedsettelsen bare betyr at teleselskapene får noe lavere både kostnader og utgifter.

Telenor mer positive
- Dette kommer kundene til gode. Punktum. Det er ingen tvil om at dette kommer til å lette på kostnadsnivået til operatørene, sier Telenors konserndirektør Morten Karlsen Sørby til Nettavisen.

Nøyaktig hvor mye det vil påvirke prisene kunne ikke Sørby svare på, men han mente det klart ville påvirke både prisen på mobil, fasttelefon og bredbåndstelefoni.

Les flere IT-saker på våre IT-sider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere