At det har snødd litt i natt, kan også være en grunn til at det er litt færre på veien, mener Vegvesenet, ifølge NRK.

Les: Salget av dieselbiler faller - OFV-direktør slakter dieselforbudet

Tirsdag morgen trådte forbudet mot dieselkjøretøy på det kommunale veinettet i Oslo i kraft. Det blir likevel en del dieselkjøring i hovedstaden.

Tross forbud for kjøretøy som går på diesel, er unntakene mange, og forbudet omfatter ikke de statlige veiene.

Les: Dieselforbudet: Så langt kan du kjøre dieselbil til jobb, men ikke lenger

Rett før forbudet trådte i kraft tirsdag morgen, var det lite luftforurensing i Oslo, ifølge Luftkvalitet.info.

Det er imidlertid varslet moderat til høyt forurensningsnivå i sentrum og et høyt forurensningsnivå langs større og sterkt trafikkerte veier, særlig i rushtidene og tidlig på kvelden.

Det er eksos og veistøv som er hovedårsaker, og varslingene tar ikke høyde for mulig effekt av forbudet som innføres.

Les: Dieselforbudet: - Tidenes største svindel av bilistene er nå realitet

Siden forbudet ble kjent søndag, har forskere, bilbransjen og politikere stilt spørsmål ved den reelle effekten, og dette skal overvåkes nøye de neste dagene.

– Vi foretar målinger av luftkvaliteten på tolv ulike stasjoner rundt om i Oslo. I tillegg skal vi ha trafikktellinger på ulike punkter, sier presseansvarlig Monica T. Olsen i Bymiljøetaten i Oslo til NTB.

– Uten dokumentert effekt ender dieselforbud som et MDG-stunt, skriver Romerikes Blad i sin lederartikkel tirsdag. (©NTB)

Les: Kun én av ti nordmenn kjenner denne bensin- og dieselhemmeligheten

Pushvarsel! Få nyhetene kjapt og gratis på iPhone her

Pushvarsel! Få nyhetene kjapt og gratis på Android-telefon her

HTML EMBED
embedNAvideo("SjhPlIAUM13wHfUQhaYAwg", false)
HTML EMBED
embedNAvideo("Hrnqqxzow9GcAwNTPhskVA", false)