NA24.no

Nå kommer drømmeflyene

(Scanpix/Montasje)
Sist oppdatert:
Starter å levere Dreamlinere.

Etter tre års forsinkning, leverte Boing på søndag det første eksemplaret av sin nye 787 Dreamliner. Norwegian er et av flyselskapene som har inngått kontrakt på kjøp av flyet, og dermed kan flyselskapets toppsjef Bjørn Kjos se frem til at flyene han har bestilt kommer til rett tid.

- Vi har en leveranseplan, som innebærer en levering i slutten av 2012 og begynnelsen av 2013. Vi har ingen grunn til å tro at det blir noen forskyvelse av denne planen, sier kommunikasjonsrådgiver Lasse Sandaker-Nielsen til NA24.

Norwegian skal sette inn seks Dreamlinere på sine ruter. Tre av flyene kjøpes, mens det tre siste flyene leases av Norwegian.

Nye materialer
Dreamliner er Boeings første nye flymodell siden 1995. I det amerikanske flyselskapets planer heter det at Boeing 787 Dreamliner bruker 20 prosent mindre drivstoff per passasjer enn tilsvarende flytyper og produsere mindre CO2. Det skal også ha stillere avganger og landinger.

Modellen er den første som blir bygget av moderne komposittmaterialer. Karbonfiber, som utgjør rundt 50 prosent av flystrukturen, er lettere og skal være mer robust enn aluminium.

Flyet som kan frakte opp mot 330 passasjerer, får også større vinduer, økt kabintrykk og høyere fuktighet for å redusere plager med hodepine og tørre øyne.

Må selge mange fly
787 ble klubbet gjennom av Boeing-styret på slutten av 2003, og kostet i utgangspunktet 10 milliarder dollar å utvikle. Forsinkelsen med tre år har gjort at prosjektet har blitt enda dyrere.

Så langt har det blitt solgt 821 Dreamlinere, og Boing må trolig selge langt flere av flytypen for at prosjektet skal gå i pluss. Søndag startet første nedbetaling, med salget av den første Dreamlineren til japanske ANA.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere