*Nettavisen* Økonomi.

Nå senkes prisen på drivstoff

Foto: Sara Johannessen / SCANPIX .

... men tross 20 dollars prisfall på olje, er ikke kuttet stort.

13.10.14 20:48

(Vest24): Prisen på råolje har falt med over 20 dollar fatet de siste ukene. Men oljeprisen alene bestemmer langt fra hva du må ut med for drivstoff til bilen din.

– Vi har kun kontroll på ti prosent av drivstoffprisen, sier pressetalsmann Knut Hansen i Statoil Fuel & Retail.

Før helgen kom nyheten om at prisen på råolje for første gang på lenge falt under 90 dollar fatet. Det er nesten 25 prosent lavere enn i vår, da prisen ble notert til 214 dollar fatet.

I går satte Statoil Fuel & Retail ned listeprisen på bensin med 10 øre, til 15,48 kroner. Det er 67 øre lavere enn topprisen i juni, ifølge E24, som først skrev om saken. Listeprisen på diesel er satt ned med åtte øre og er nå 14,01 kroner, 60 øre lavere enn topprisen i juni.

Shell satte 10. oktober ned listeprisen på bensin til 15,52 kr og 13,32 kr på diesel.

– Årsaken til at prisene ikke er satt ned enda mer, er blant annet at dollarkursen har bidratt til å veie opp for mye av prisfallet vi har sett i oljeprisen, sier Hansen.

LES OGSÅ: Ikke klag på prisen

STERK KONKURRANSE

Det er langt flere faktorer enn oljeprisen som bestemmer hva du må ut med for bensin og diesel, påpeker Hansen.

– Drivstoffselskapenes innkjøpspriser på bensin og diesel svinger med tilbud og etterspørsel, kursen på amerikanske dollar, lagerbeholdninger, sesongvariasjoner og kapasitet på raffineriene som produserer bensin og diesel, forklarer han.

Lave råoljepriser øker likevel sjansen for lave drivstoffpriser fremover. Oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea sier til BA at oljeprisen trolig vil holde seg lav frem til slutten av november.

– For øyeblikket er det temmelig uggen stemning i oljemarkedet. Det har bidratt til at oljeprisen har falt. Om råoljeprisen fortsetter å falle, kan bensinprisen også falle.

Saltvedt peker på sterk konkurranse fra blant annet skiferolje fra USA som en årsak til fallende råoljepriser. At OPEC, organisasjonen for oljeeksporterende land, ikke besluttet å kutte i oljeproduksjonen da prisen falt under 100 dollar fatet, bidrar også til fallende priser, sier hun.

– Men når vinteren kommer, vil det gi et oppsving i etterspørselen som kan bremse prisfallet. Dersom Opec-møtet 27. november i tillegg beslutter å kutte i produksjonen, kan det føre til økende oljepriser, og dermed også bensinpriser igjen, forklarer Saltvedt.

OVER HALVPARTEN AVGIFTER

Uansett hvor lav råoljeprisen og innkjøpsprisen til drivstoffselskapene blir, er det begrenset hvor lav bensin- og dieselprisene kan bli.

– Vi bruker tommelfingerregelen 60/30/10 for å forklare prisen. Avgifter utgjør cirka 60 prosent av bensinprisen, innkjøpspris utgjør cirka 30 prosent og selskapenes andel av pumpeprisen utgjør cirka 10 prosent. Avgiftene er konstante. Drivstoffselskapene har i realiteten null herredømme over 90 prosent av pumpeprisen, ifølge Hansen i Statoil Fuel & Retail.

Han sier det er viktig å skille mellom de anbefalte utsalgsprisene fra drivstoffselskapene til stasjonsdriverne og pumpeprisene.

– Prisene ute på pumpene lever sitt eget liv i takt med konkurransen lokalt. Det er denne prisen kundene ser, understreker Hansen.

BÅDE OG

Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole sier at bensin- og dieselprisene i det store og det hele følger råoljeprisene.

– Men drivstoffselskapene har mer insentiv til å heve prisene når råoljeprisene går opp enn de har til å senke prisene når råoljeprisene går ned, derfor går ikke bensinprisene så fort ned, påpeker Steen.

– Hvor stor er sannsynligheten for at dere senker bensinprisen ytterligere fremover?

– Vi kan ikke spå hva som skjer med veiledende pris på bensin eller diesel i dagene og ukene fremover, men følger utviklingen i innkjøpsprisene fra dag til dag. Går disse ned, går også veiledende pris på bensin og diesel ned og kommer våre kunder til gode, sier Hansen i Statoil Fuel & Retail.

NHH-professor Steen mener det er liten grunn til å juble for lavere priser på bensin og diesel.

– Forbrukerne kan selvsagt være glade for lave drivstoffpriser, men som nordmenn bør vi nok heller være lei oss, siden lave råoljepriser er årsaken, påpeker han.

Denne saken er levert av Vest24.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.