NA24.no

Nå skal TV-en være stooor

Foto: VALERY HACHE (AFP)
Sist oppdatert:
...og vi bruker mer penger på mobiltelefoner enn noen gang før.

OSLO PLAZA (Nettavisen): Tirsdag la Elektronikkbransjen fram den årlige statistikken for hva nordmenn bruker på forskjellige former for forbrukerelektronikk - og tallene viste et salig sammensurium av oppturer og nedturer.

Hele bransjen har opplevd en nedtur over flere år i forbindelse med finanskrisen, men i år kunne de igjen rapportere om at vi bruker mer penger på forbrukerelektronikk. Men det er ikke store TV-er som er med å dra tallet oppover. For første gang er nå markedet for hvitevarer større enn for lyd- og bildeprodukter.

Vi brukte faktisk nesten 700 millioner kroner mindre på denne typen produkter i fjor enn året før, mens vi i fjor samtidig passerte 8,25 milliarder kroner i hvitevarer og andre elektriske husholdningsprodukter.

Stadig større skjermer
I fjor kjøpte vi 590.000 nye flatskjermer, noe som var en liten nedgang fra året før. Men de skjermene vi kjøper blir stadig større.

- Tendensen er at folk kjøper stadig større skjermer. Vi ser at det er en økning på rundt 4 prosent i skjermstørrelsen år for år, sier Erik Andersen i Elektronikkbransjen.

Gjennomsnittsskjermen har nå passert 40 tommer.

3D ingen storselger
Men om du trodde at 2010 var året da 3D virkelig tok av, så tar du grundig feil. Bare 3 prosent av skjermene som ble solgt var i fjor 3D-skjermer. Men at din neste TV blir en 3D-skjermer likevel ikke usannsynlig.

- Jeg tror produsentene ikke ønsker å ha to typer produkter, når en ser at 3D-skjermene er like gode til 2D, og at mange rett og slett vil droppe segmenteringen og bare selge skjermer som takler begge deler. I år tror vi at 25 prosent av alle flatskjermer solgt vil være 3D-skjermer, sier Andersen.

Dette altså på tross av at 3D-innhold så langt er svært lite utbredt. Skal du i dag dra nytte av en 3D-skjerm må du i første omgang benytte den til spill - selv om det etter hvert er i ferd med å sive til noen filmer og sportsarrangement på spesialkanaler.

Blu-ray tar heller ikke helt av
Salget av Blu-ray-produkter er heller ikke i ferd med å ta av. Veksten på rene spillere i fjor var riktignok 60 prosent, men mye mindre enn man hadde regnet med.

- Folk er nok mer interessert i innholdet enn i kvaliteten. Det kan vi nok beklage, men det har nok også en god del med prisen og utvalget på filmer å gjøre, sier Andersen.

Les også: Stor prisforskjell på Blu-ray-filmer

Mobilmarkedet har eksplodert
Det som likevel var årets store overraskelse var at mobilmarkedet virkelig har skutt til himmels. Mobilsalget har ligget relativt jevnt de siste årene, men i 2010 økte markedet med utrolige 30 prosent.

Økningen handler nesten ikke om en økning av antall solgte telefoner, men derimot en eksplosiv økning i andelen smarttelefoner.

Mens 3 av 10 telefoner i 2009 var en smarttelefon, var tallet i fjor 5 av 10 - og en regner med at tallet i år vil havne på 7 av 10.

Ved å i mye større grad kjøpe telefoner med operativsystemer som Android - og ikke minst iPhone - har også bransjen klart å heve prisen per solgte telefon.

Nordmenn brukte rett og slett 6,5 milliarder kroner på nye mobiltelefoner i fjor - eller rundt 1300 kroner i snitt for alle nordmenn.

- Alle vil ha smarttelefoner. Vi regner nå med at det er rundt 300.000 applikasjoner tilgjengelig - alt fra matapplikasjoner, til treningshjelp til nyheter. I 2014 er det antatt at det på verdensbasis vil lastes ned 79 milliarder applikasjoner på verdensbasis, sa administrerende direktør Synnøve Bjørke i Stiftelsen Elektronikkbransjen på pressekonferansen tirsdag.

Flatt fotomarked
Nordmenn er fortsatt i verdenstoppen når det kommer til kjøp av fotoprodukter, men utviklingen er i negativ utvikling.

Vi kjøpte 18 prosent færre kompaktkameraer enn tidligere, mens antall speilreflekskameraer har holdt seg jevnt med 111.000 både i 2009 og 2010.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere