NA24.no

Nå starter mp3-salget

Det eksperimenteres nå med å selge musikk uten forbrukerfientlige kopisperrer fra selveste EMI.

Digital distribusjon kom som julekvelden på kjerringa, og musikkbransjen har ikke klart å forholde seg til den digitale hverdagen på en god måte.

Uheldige sperrer
Resultatet har blitt at du nå kan kjøpe musikk lovlig på nettet, men kun med svært forbrukerfientlige kopisperrer, gjerne omtalt som DRM, som etter alt å dømme ikke gjør noe som helst for å hindre piratkopiering. Derimot skaper det mange kraftige ulemper for de som ønsker å betale for musikken de hører på.

Kundene har skreket etter muligheten til å kjøpe mp3-filer i lang tid, noe blant annet suksessen til den russiske nettbutikken Allofmp3 har vist klart, men plateselskapene har vært svært motvillige til å distribuere musikk gjennom det usikrede formatet.

Det finnes riktignok mange mindre uavhengige plateselskaper som distribuerer rene mp3-filer, men de store selskapene har styrt unna.

EMI åpner døren på gløtt
Det kan det nå se ut til å bli en slutt på. EMI vil nå gjennom sitt datterselskap Blue Note Records tilby den siste singelen til Norah Jones som en ren mp3-fil gjennom musikkbutikken til Yahoo. I tillegg vil de også legge ut musikk fra det mindre kjente kristne rockebandet Relient K.

- Antipiratprogramvare hjelper ikke bransjen fordi musikken allerede er tilgjengelig uten kopibeskyttelse. I tillegg er det mange brukere som misliker begrensningene disse sperrene fører med seg med hvordan de kan høre på musikken sin, sier David Goldberg, daglig leder i Yahoo Music til Wall Street Journal.

Bare en fordel for teknologigigantene
- Hvis DRM er er til fordel for noen så er det for teknologiselskaper som Apple. Dette fordi det gjør det vanskeligere for forbrukerne som har kjøpt masse digital musikk gjennom iTunes å bytte til andre leverandører i fremtiden, sier Goldberg.

Denne problemstillingen ser vi allerede klart og tydelig i dag der musikk fra iTunes ikke kan spilles av på noen andre musikkspillere, og dermed er med på å holde iPod-salget oppe. Microsoft har også aktualisert problemstillingen ved å ikke støtte sin egen DRM-teknologi i sin Zune-satsing. Det betyr at musikk brukere har kjøpt hos Microsofts egen nettbutikk ikke er mulig å bruke på Microsofts musikkspiller.

Lite, men viktig skritt
Salget av disse første sangene er ikke et stort skritt, men ifølge Zach Hochkeppel i Blue Note Reckords er dette et eksperiment for å teste ut nye metoder i det digitale salget som er satt i gang tross ganske stor generell motstand hos ledelsen i EMI.

Om dette blir en suksess er det håp for at vi i fremtiden kan få et reelt lovlig alternativ til piratkopiering hvis man ikke ønsker å piratkopiere.

Les flere IT-saker på våre IT-sider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere