Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

Nå varierer bensinprisen med nesten 2 kroner

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Disse bildene er tatt med få timers mellomrom. I praksis justeres prisene med over 35 prosent.

Det er ingen hemmelighet at norske bensinstasjoner setter opp prisene på mandag, reduserer prisen fortløpende frem mot torsdag, før de igjen setter opp prisen igjen, og så igjen reduserer prisen frem mot mandag formiddag.

Tradisjonelt sett har denne prisvariasjonen vært på rundt en krone, og i noen tilfeller enda høyere.

Les også: Hvorfor skjer egentlig dette?

Men en trend den siste tiden har vært at prisvariasjonene nå er merkbart større enn tidligere.

Mandag morgen var bensinprisen på Esso-stasjonen på Sofienberg i Oslo 12,80 kroner per liter. Om du benytter det beste rabattkortet for bensinen kan prisen du som kunde betaler være 77 øre lavere enn dette - altså 12,03 øre per liter.

Bruk av rabattkort er tidligere omtalt som forklaringen til at pumpeprisen i Norge er relativt høy i forhold til våre naboland.

Les også: Slik får du mest rabatt på drivstoff

Etter noen timer var prisen oppjustert til 14,68 kroner - en prisøkning isolert sett på 1,88 kroner - og i verste fall 2,65 kroner dyrere enn det en bilist med riktig kredittkort betalte tidligere på dagen.

Ifølge SSB kjører en personbil i gjennomsnitt 13257 kilometer i året. Ved et forbruk på 0,7 liter per mil, og en prisforskjell på 1,88 kroner per liter, betyr det at det er over 1700 kroner å spare i året på å fylle på rett tidspunkt, og opp mot 700 kroner å spare på å bruke et bensinkort.

Større hopp i praksis

Dette betyr et prishopp på mellom 14 og 22 prosent i løpet av noen timer.

Den reelle prisøkningen er derimot betydelig høyere. For bensin skal staten ha 6,924 kroner per liter i avgifter, samt merverdiavgift på avgifter. Av den beste prisen på 12,03 kroner, er det bare 5,11 kroner som er drivstoffets reelle pris. En prisøkning 1,88 kroner utgjør dermed et reelt prishopp på 37 prosent i forhold til den prisen bensinstasjonene kan gjøre noe med.

Lokal konkurranse

Informasjonssjef Eirik Hauge i Esso har ingen enkel forklaring på de store variasjonene.

- De er vanskelig å peke på en enkelt faktor bak prisvariasjonene som du angir - som regel virker flere faktorer sammen. I de siste ukene har vi sett at de internasjonale produktprisene har vist større variasjoner blant annet på grunn av større usikkerhet omkring olje-eksporten fra Iran og Midt-Østen. Videre har krone-kursen variert endel og gjennomgående svekket seg. I tillegg økte drivstoffavgiftene noe (1,5 - 1,7 %) pr 1. januar. Men fortsatt vil lokal konkurranse være en betydelig faktor, særlig når en ser på kortsiktige variasjoner i prisene, sier Hauge.

Tall fra SSB viser at bensin- og dieselprisene i 2011 i snitt lå henholdsvis 1,26 og 1,34 kroner høyere per liter enn året før.

- Ved en prisvariasjon på 22 prosent, er det lett å tenke at de veiledende prisene er satt høyt - eller er det slik at bensinkort-brukere på mandag morgen er noe dere taper penger på?

- Dette berører prisstrategiske forhold som vi av konkurransehensyn ikke ønsker å gå nærmere inn på. Et overordnet mål for oss er naturligvis at Esso-stasjonene skal være et konkurransedyktig alternativ for bilistene, sier Hauge.

Rapporter om feil i artikkelen

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!