NA24.no

NAF-kontrolløren mente Golfen var full av feil - så forsøkte han å selge kvinnen sin egen bil

NAF Senter Tromsø: Her ble bilen kontrollert - to ganger.
NAF Senter Tromsø: Her ble bilen kontrollert - to ganger. Foto: Torkil Emberland (Nordlys)
Nå legger NAF seg paddeflat: - Det er fullstendig uakseptabelt.

(Nordlys) 5. mars møtte tromsøkvinnen opp på NAF senter på Langnes for EU-kontroll av sin Golf 94-modell.

Kontrolløren gikk over bilen og fant flere feil. Lekkasjer i støtdempere, slakk i hjullager, farlig rust i kanaler, svetting av støtdempere, eksoslekkasje og ulyd fra hjullager. FIere av feilene fikk kode 2, det vil si at kjøretøyet ikke kunne godkjennes før feilene var reparert.

- Umiddelbart etter at resultatet var overbragt og avgiften betalt, tilbød kontrolløren ved NAF meg å selge meg sin bil, skriver kvinnen i en klage til Tilsynsseksjonen i Statens Vegvesen, ifølge Nordlys.

Han skulle i følge kvinnen ha 75.000 kroner for sin bil, og ville gi 5000 kroner i innbytte for hennes Golf.

- Bilen hans sto utenfor, og han ville at jeg skulle prøvekjøre den umiddelbart. Han var ganske pågående i salgsfremstøtet sitt. Jeg avslo.

Fant ikke feilene

Dagen etter leverte hun bilen på et annet verksted for reparasjon. Samme dag ble hun kontaktet av verkstedet som ikke klarte finne flere av feilene som var påpekt av NAF-kontrolløren.

Hun krevde ny kontroll av NAF.

- Da jeg kom med bilen, spurte kontrolløren (en annen enn den første) hvilke feil min mekaniker ikke hadde funnet. Jeg viste til ett av punktene på rapporten. Det var ikke blant de samme feilene min mekaniker ikke hadde funnet. På den nye rapporten hadde kontrolløren strøket det punktet jeg hadde nevnt, men ikke de punktene som min mekaniker ikke fant feil på, skriver kvinnen i sin klage.

Hun fikk ny kontrollseddel fra den andre kontrolløren. Der var det bare tre kode 2-feil. Den siste kontrolløren fant ikke noen ulyd i hjullageret.

Nordlys har vært i kontakt med kvinnen, som er kjent med at vi omtaler saken og siterer henne, men vil være anonym.

- HELT UAKSEPTABELT: Senterleder ved NAF Tromsø Ole Myrseth Onshuus sier kontrolløren skjønner at han tabbet seg ut.

Overprøvd av Vegvesenet

Tilsynsseksjonen har denne uken hatt inne bilen for å gjøre en egen kontroll. De klarte ikke å finne en annen kode 2-feil - der begge NAF-kontrollørene har påpekt lekkasje i begge støtdemperne foran.

"Etter vår overprøving av kjøretøy med registreringsnummer (...) vil vi be NAF Senter Tromsø om å gjøre om sin bedømming av kontrollpunkt 5,5 støtdempere, ved snarest å utstede en ny kontrollseddel hvor kontrollpunkt 5.5 støtdempere gis bedømming 0. Vi ber om en skriftlig bekreftelse når dette er utført", skriver de i sitt vedtak som er gjort fredag 4. april.

Innrømmer salgsfremstøt

Senterleder ved NAF Tromsø Ole Myrseth Onshuus bekrefter fremstillingen i klagen.

- Kontrolløren bekreftet at han forsøkte å selge bilen sin. Dette er selvsagt fullstendig uakseptabelt, og er noe vi har tatt opp internt.

Onshuus sier kontrolløren angret seg.

- Han innså at han hadde tabbet seg ut.

- Forventer dere noen reaksjon fra Tilsynsseksjonen?

- Det tror jeg ikke. Vi har hatt en dialog om saken, og hendelsen med forsøk på salg av bil faller ikke under tilsynsseksjonens ansvarsområde. Det er en intern sak for oss i NAF.

Onshuus husker godt Golfen til tromsøkvinnen.

- Det var jeg selv som gjorde den andre kontrollen.

- Hvordan forklarer du forskjellene?

- I en ideell verden skulle resultatet av en slik kontroll vært absolutter. Men det er ofte grensetilfeller, og vurderinger som må gjøres av den enkelte kontrollør. Der var det punkter jeg mente ble for strengt vurdert på første kontroll. Når det gjelder hjullagrene hvor det var påpekt ulyd, klarte ikke jeg høre noen lyd.

Les flere saker fra Nettavisen.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere