NA24.no

Naken mot kreft

Publikumsøvelsen «streaking» brukes for å få menn til å sjekke seg for kreft.

Kreftforeningen lanserer i dag årets «Menn og kreft»-kampanje. Kampanjen er utviklet i samarbeid med Virtual Garden.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye medieguide

Som ved kampanjene i 2006 og 2007 benyttes animasjonsfiguren Steinar, som i år tar alle midler i bruk for å skape oppmerksomhet om kreftsaken.

Hovedelementet i kampanjen er nettstedet www.mennogkreft.no, og målgruppen er menn, i hovedsak de over 40 år.

- Menn tar ikke faresignaler på alvor. De går ikke til legen før det er for sent, fordi de tenker at det går over av seg selv. I år vil vi derfor fokusere på at menn må sjekke kroppen sin og komme seg til lege hvis de er usikre, sier informasjonssjef Marianne Andersen i Kreftforeningen i en pressemelding.

- Hensikten er å snakke med menn på deres egne premisser og på arenaer de føler seg hjemme. Fotball er derfor valgt som tema i år, sier kommunikasjonsrådgiver Ole Petter Holen i Virtual Garden.

Kreftforeningen har inngått et samarbeid med TV3/Viasat 4, hvor Steinar blant annet streaker under Champions League-sendingene i uke 45-50. Filmene er skreddersydd for Champions League-konseptet og skal ikke vises på andre TV-kanaler.

- Å kommunisere faresignaler på kreft på en lettfattelig måte er en stor utfordring. Også i år har vi valgt humor for å ufarliggjøre dette vanskelige emnet. Det er en hårfin balansegang å bruke humor om noe så alvorlig, men erfaringene fra tidligere år tyder på at vi har lyktes, sier Ole Petter Holen.

I tillegg til nettstedet mennogkreft.no og film består årets kampanje av nettbannere, annonser, brosjyre med mer.

Her kan du se nettkampanjen.

Virtual Gardens team på kampanjen: Anders Molstad, Eivind Solberg, Knud Kleppe, Knut Sverre, Mona Larsen, Jan Ove Moen, Marius Gratte, Silje Gabrielsen, Jeanette Jansen, Øystein Relbo-Knutsen og Ole Petter Holen

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere