NA24.no

Narvesen-smell for Reitan


TAPER TERRENG: Narvesen, her ved eier og styreleder Odd Reitan, taper terreng i kiostmarkedet.
TAPER TERRENG: Narvesen, her ved eier og styreleder Odd Reitan, taper terreng i kiostmarkedet. Foto: Ole Martin Wold (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Nordmenn kjøper stadig færre blader. Det går konsekvenser for Narvesen, som er den store taperen i kioskmarkedet.

RETTELSE: Denne saken er basert på feilaktige tall fra Nielsen, som etter at saken ble skrevet som har oppdaget feil i tallene for 2016. Det betyr at Narvesen hadde oppgang, ikke nedgang, i 2017.

Det er ikke bare med Rema 1000 at Reitan-familien gikk på en smell i året som gikk.

Kioskkjeden Narvesen, endel av Reitan Convenience, tapte nemlig terreng til alle konkurrentene i 2017.

Les også: Solid nedtur for Rema 1000

Det viser nye tall fra servicehandelsrapporten til Nielsen, publisert mandag.

MARKEDANDELER: Kioskkjedenes markedsandeler i 2017.

Narvesens markedsandel faller fra 45 til 43,3 prosent, mens konkurrentene 7-Eleven, MIX og Deli de Luca alle hadde fremgang. 7-Eleven eies også av Reitan, mens MIX og Deli de Luca tilhører konkurrenten Norgesgruppen, Norges klart største dagligvarekonsern.

Mindre lesestoff

Thea Kjendlie er kommunikasjonsansvarlig i Reitan Convenience Norge. Hun forklarer nedgangen blant annet med at nordmenn i mindre grad enn før kjøper magasiner og aviser, der Narvesen tradisjonelt har vært suveren markedsleder.

- Nedgangen i markedsandel skyldes at vi det siste året har valgt å legge ned en del butikker på mindre steder med lavt kundegrunnlag. Vi har også hatt et fall i kategorien lesestoff, sier hun til Nettavisen.

- Samtidig gir ikke denne nedgangen det hele bildet, da vi satser på butikker med større omsetning og vil åpne flere av disse der det er muligheter fremover. Vi vil også trekke frem at vi har sterk vekst i kategoriene mat og drikke.

- Generell trend

I Reitangruppens årsrapport fremgår det også at Narvesen sliter. Ifølge rapporten hadde de falt omsetning med en prosent i 2017. Det blir vist til avtagende salg av varegrupper som magasiner og aviser.

Les også: Kjempenedtur for G-sport - XXL suser forbi

MARKEDANDELER: Kioskkjedenes markedsandeler i 2017.

«Det er en generell trend i servicehandelsmarkedet at omsetningen dreier fra tradisjonelle varegrupper som lesestoff, transportbilletter, spill og tobakk, til varegruppene mat på farten, samt varme og kalde drikker», heter det i årsrapporten.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere