*Nettavisen* Økonomi.

NAV har 37 kommunikasjonsansatte, men bruker millioner på PR-byrå

MILLIONER TIL PR: NAV skal satse på kommunikasjon, og henter inn ekspertise fra byrået Try for blant annet «strategisk rådgivning». Fra venstre: Ketil Try, Torgeir Michaelsen og Sindre Beyer.

Nylig inngikk Nav en avtale på 12 millioner kroner med PR-byrået Try. Pengene skal blant annet brukes på «Strategisk rådgivning».

21.02.19 10:16

NAV har et stort og voksende kommunikasjonsapparat med hele 37 ansatte på tre forskjellige seksjoner som jobber med kommunikasjon.

Men selv med en så stor kommunikasjonsstab, er de nødt til å bruke millionbeløp på tjenester fra kommunikasjonsbransjen.

Det var nettstedet Kampanje som først omtalte saken.

Nettavisen Økonomi tok kontakt med NAV, og fikk tilgang på rammeavtalen som er inngått med byrået. Den viser at de ber om bistand til en rekke forskjellige oppgaver.

I tildelingen står det at Try skal bidra med:

  • Strategisk rådgivning ifm. reklame- og medieplasseringstjenester
  • Utvikling av aktiviteter for ulike målgrupper
  • Utvikling av kanaltilpassede kommunikasjonsløsninger
  • Prosjektledelse og metode ifm. reklame og medieplasseringstjenester

Ifølge anbudet var det reklame- og medietjenester NAV er ute etter å satse på.

– Dette er en avtale om at vi i løpet av en fireårsperiode kan kjøpe tjenester fra Try for til sammen 12 millioner kroner. Hvor mye vi kommer til å kjøpe for vil være styrt av behovet.

Det sier Ellen Hov-Aanæs som er seksjonssjef for kommunikasjon i NAV.

Ikke kompetanse

For selv om NAV har satset tungt på kommunikasjon, og har hele 37 ansatte i kommunikasjonsavdelingen, opplyser de å ikke ha kompetanse på reklame og medieplassering. Det måtte de tegne en avtale verdt 12 millioner kroner for å ivareta.

– Vi er et stort og kompetent kommunikasjonsmiljø, men kompetanse innen reklame og medieplassering har vi altså ikke. Har vi behov for den type bistand benytter vi oss av rammeavtalen vi har med Try, sier Ellen Hov-Aanæs som er seksjonssjef for kommunikasjonsavdelingen i NAV.

Klikk på bildet for å forstørre.

Tidligere topprådgiver for Jens Stoltenberg, Sindre Beyer, er nå daglig leder og partner i Try Råd.  Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

Godt fornøyd

Try er et en av gigantene i bransjen, og hadde inntekter på 386 millioner kroner i fjor, og gikk med nært 40 mill. i overskudd. Sindre Beyer som er sjef i reklame- og PR-byrået Try har all grunn til å smile fornøyd etter å ha kapret denne millionkontrakten med den største offentlige etaten i Norge.

– Hva er det konkret dere skal løse for NAV?

– Vi skal bistå NAV med deres fremtidige behov for bistand innen tjenester innen reklame og medieplassering, sier Sindre Beyer som er sjef i reklamebyrået til Nettavisen Økonomi.

– Er det en sterk ambisjon for Try å være best på store offentlige kunder?

– Vi har ambisjoner om å være best på både store og små kunder i både offentlig og privat sektor. Vi jobber med en rekke oppgaver der oppgaven er å kombinere strategi, teknologi og kreativitet, sier Beyer.

Og det er ikke hvem som helst byrået kan skilte med av ansatte for å dekke det «strategiske behovet» for offentlige kunder. Sindre Beyer har selv vært høyre hånd for Jens Stoltenberg da han var statsminister. Én annen partner i byrået er Torgeir Michaelsen, som var en av Aps mest fremtredende politikere frem til 2017.

Klikk på bildet for å forstørre.

Tidligere Ap-topp Torgeir Michaelsen er nå partner i Try Råd, sammen med Jens Stoltenbergs tidligere høyre hånd ved statsministerens kontor, Sindre Beyer. Foto: (Flickr (Ap))

En nylig kapring var stjernejournalisten Kristian Skard. For kort tid siden innledet den tidligere journalisten et forhold med Ap-nestleder Hadia Tajik. Han hadde da sluttet i DN og begynte like etter dette som rådgiver i Try.

– Riktig ressursbruk?

Lederen i stiftelsen Rettferd for taperne er blant organisasjonene som har mange NAV-brukere som medlemmer. De reagerer på ressursbruken, og spør om dette er nødvendig. Samtidig etterlyser de bedre kundeservice for brukerne av Norges største offentlige etat.

Klikk på bildet for å forstørre.

Tor Bernhard Slaathaug er generalsekretær i Rettferd for taperne Foto: RFT

– Er ressursbruken viktig? Med en kommunikasjonsstab på 37 personer så er man tilsvarende et mellomstort PR-byrå. Til sammenligning har vår stiftelse fire årsverk, hvorav én person har kommunikasjon tilknyttet stillingen, sier Tor Bernhard Slaathaug til Nettavisen Økonomi.

Han understreker imidlertid at han mener det er fornuftig at NAV ønsker å forbedre kommunikasjonen, og gi brukerne en bedre opplevelse.

– Skal Try forbedre kommunikasjonen for brukerne, sier jeg: Kjør på!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.