Siden 2004 har omsetningen vokst fra 90,9 til 125,1 millioner hos populære Norrøna Sport AS. Men sportsutstyrsprodusenten sliter med marginene.
NA24 - din næringslivsavis
I 2002 og 2003 ble overskuddene etter skatt henholdsvis 9,7 og 5,3 millioner. Siden har de endt mellom 2,3 og 1,4 millioner.
- Sportsbransjen er den senere tid blitt preget av stadige konsolideringer og dermed større forhandlingsmakt i kundeleddet. Dette har resultert i et større press på våre marginer, skriver styret i årsberetningen.
Selskapet står med 26,9 millioner i egenkapital og 60,9 millioner i gjeld. Ifølge årsrapporten har selskapet tinglyst pant i varelageret og kundefordringer for kassekreditt på 40 millioner.
- Norrøna jobber aktivt med å utjevne salget i begge sesonger, samt å internasjonalisere merkevarene Norrøna og Whiteout. Denne ekspansjonen sees som en investering for fremtiden og vil på sikt gi selskapet en tryggere økonomisk plattform gjennom tilstedeværelse i flere markeder og totalt sett bidra til vekst, skriver styret.
Les også: Legger ned med Dæhlie-exit
