Gå til sidens hovedinnhold

Nedtur for Orkla

Dagligvaregiganten til Stein Erik Hagen tjente mindre penger i kvartalet. Enkelte av selskapene har store utfordringer.

Det går trådt for Orkla, dagligvaregiganten bak kjente merkevarer som Grandiosa, Lano, Jordan, Nidar og Nora.

Omsetningen økte svakt, men driftsresultatet falt 2,4 prosent til 1,4 millliarder kroner.

Problemet er imidlertid ikke Grandiosa-salget, men at noen av selskapene til Orkla i Polen og Storbritannia sliter veldig tungt.

- Enkelte selskaper hadde mot slutten av året store utfordringer, men det er et flertall av selskapene som hadde vekst i inntekter og resultat, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka i en melding.

Den polske helsevirksomheten til Orkla sliter tungt med svakt salg, mens den britiske maleverktøy-virksomheten har hatt svakt salg siden Orkla overtok dem i 2016.

Ruzicka sier imidlertid at de er igang med å bedre situasjonen.

- Pågående kostnadsprogrammer går som planlagt. Reverseringen av sukkeravgiften i Norge har gitt en positiv start på det nye året, sier han.

Kommentarer til denne saken