NA24.no

Lavpriskjedene fosser frem

Nedtur for supermarkedskjedene


KJEDESJEF: Vegard Kjuus er sjef for Meny.
KJEDESJEF: Vegard Kjuus er sjef for Meny. Foto: Meny
Sist oppdatert:
Supermarkedkjeder som Meny og Mega er de store butikktaperne så langt i år.

Mens lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra fosser frem, er det bare tilbakegang for supermarkedkjedene med stort utvalg, som Meny og Coop Mega.

Førstnevnte gikk tilbake hele 0,4 prosentpoeng i løpet av årets første tre måneder, mer enn noen annen kjede.

Meny er Norges fjerde største dagligvarekjeden, etter de tre lavpriskjedene, med en markedsandel på 10,5 prosent. Det tyder på at Meny også hadde den klart største fallet i salg de siste tre månedene.

Les også: Coop Mega går til krig mot Meny

Les også: Kjempeopptur for Rema 1000

Spiser av supermarkedene

Dagligvareekspert Odd Gisholt i BI påpeker at lavpriskjedene spiser seg stadig mer av supermarkedene.

- Nordmenn elsker lavpris, og supermarkedene sliter. Det er vanskeligere å etablere nye supermarked som Meny og Mega enn en lavprisbutikk, sier dagligvareekspert Odd Gisholt i BI til Nettavisen.

Coop Mega gikk tilbake 0,2 prosent og har nå en markedsandel på 4,1 prosent.

Nedgangen til Mega og Meny er en del av en mye større trend. Siden 2010 har supermarkedenes markedsandel falt fra 26,6 prosent til 21,9 prosent.

På samme tid har lavpriskjedenes samlede andel steget fra 52,7 til 65,7 prosent.

Nedtur i påsken 

Meny-sjef Vegard Kjuus mener at Meny har hatt en god start på året når vi vi ser på sammenlignbare butikker. 

- Kundene våre er fornøyde. Fallet skyldes i hovedsak at vi pr 31. mars har seks færre butikker enn vi hadde på samme tid i fjor og at påsken i år er i første kvartal, mot andre kvartal i fjor. Vi står sterkest i byer og tettsteder og taper omsetning i forbindelse med påskeutfart og hytteliv, sier Kjuus til Nettavisen.

Han sier de er fornøyde med at de klarer seg bra i et marked preget av lav vekst og ensidig fokus på pris og et fåtall varer. 

- Vi har stor tro på vårt brede utvalg - vi har flere tusen produkter som bare finnes hos Meny. I tillegg har vi stor tro på vårt nye middagskonsept og at videre etablering av netthandel vi gi oss god vekst, sier Kjuus.

Rema-oppgang

Rema 1000 hadde høyest vekst av de tre dagligvarekonsernene i de første tre månedene av 2018, mens Coops dagligvarekjede Extra hadde høyest vekst av kjedene med en oppgang på 0,5 prosent.

Les også: Lavpriskjedene kutter prisen på lettbrus

Ifølge rykende ferske tall fra markedsanalyseselskapet Nielsen steg Remas markedsandel til 23,9 prosent, opp fra 23,5 prosent på samme tid i fjor. På det tidspunktet raset problemene rundt Remas kontroversielle bestevennstrategi som verst.

Les også: Solid nedtur for Rema 1000

Norgesgruppen, giganten bak blant annet Kiwi, Meny, Spar og Joker, har uendret markedsandel, 43,2 prosent. Både Coop og Bunnpris må imidlertid gi fra seg markedsandeler i den tøffe dagligvarekampen, og faller med henholdsvis 0,2 og 0,1 prosentpoeng i markedsandel.

Dagligvaremarkedet i Norge
Infogram
Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere