NA24.no

Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Nei, det er ikke damene som bruker mest tid her

Ikke skyld på kona om dere bruker for mye tid på kjøpesentre. Du er like ille selv.

Menn er like shoppingivrige som kvinner. I hvert fall om vi skal tro en ny undersøkelse fra Sektor Eiendomsutvikling.

Den viser kanskje noe overraskende at menn og kvinner planlegger å bruke tilnærmet like mye tid når de er på et senter.

50 prosent av mennene planlegger å bruke mellom en halvtime til to timer, mens tilsvarende tall for kvinner er på 57 prosent.

Undersøkelse er gjennomført av Sektor Eiendomsutvikling blant mer enn 6000 kunder på 23 av selskapets kjøpesentre. Sektor eier blant andre kjøpesentre som Steen & Strøm Magasin, Kolbotn Torg, Bryn Senter, Trekanten og Liertoppen.

Overrasket
Markedsdirektør Marianne Mazarino Håkonsen er overrasket:

- Om dette er et resultat av at kvinner og menn ofte går sammen på kjøpesentre gir ikke undersøkelsen svar på. Men mange ville nok forventet større forskjeller, sier hun.

Frekvensen på senterbesøk er også overraskende lik mellom menn og kvinner. Faktisk bruker 45 % av menn å besøke senteret mer enn to dager pr. uke - mot 40 % av kvinnene.

Krevende kvinner
Mindre overraskende er det kanskje at kvinner har mer krevende behov enn menn når det gjelder shopping. Hele 37 prosent av kvinnene etterspør flere butikker som selger sko, klær og reiseeffekter. Tilsvarende tall for menn er på 17 prosent.

- Menn ønsker derimot et bredere utvalg av spesialbutikker. Men her er de kjønnsvise forskjellene noe lavere i form av 24 og 19 prosent, sier Mazarino Håkonsen.

Billig er in
Resultatet for Trekanten kjøpesenter i Asker - som utgjør en del av undersøkelsen - viser at nordmenn på ingen måte er luksusdyr. På spørsmål om hvilke butikker som savnes mest kommer Lindex, Platekompaniet og Gina Tricot med sistnevnte på topp.

- Selv om noen påstår at vi nordmenn bader i luksus, viser undersøkelsen at det er lavpriskjedene som er ”top of mind” når kunder blir bedt om å navngi hva de savner. Respondentene savner altså helt ordinære butikkjeder, ikke dyre merkebutikker, sier Mazarino Håkonsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere