*Nettavisen* Økonomi.

Nekter sex - taper penger

Dagbladet får svi etter å ha droppet sex-annonsene.

14.05.07 13:24

Det var i november i fjor at sjefredaktør Anne Aasheim tok beslutningen om at Dagbladet skulle kutte ut sex-annonsene. Annonsene fylte i regel minst en side i avisen hver dag, og inntektene fra de kontroversielle annonsene beløp seg årlig til mellom 10 og 15 millioner kroner årlig.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Nye annonsører skulle veie opp
Aasheim hadde tro på at de tapte annonseinntektene fra sexannonsene skulle erstattes av andre annonsører.

– Vi har tenkt til å erstatte annonsene med flere andre annonser. Vi tror og håper andre, seriøse annonsører nå kommer til oss, sa hun til Nettavisen da beslutningen var fattet.

Foreløpig har hun ikke fått rett. Dagbladets annonsedirektør Per Brikt Jensen sier annonsemengden øker, men foreløpig ikke nok til å kompensere for sexannonsene.

Dårligere enn fjoråret
– Annonseinngangen til hovedavisen er god. Den er litt under fjoråret, men det er hovedsakelig på grunn av at vi valgte å kutte ut telesex-annonsene i fjor. Hadde de fremdeles vært med hadde vi hittil i år ligget over fjorårets omsetning, sier Brikt Jensen til NA 24 Propaganda.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.