NA24.no

Nett større enn TV

Sist oppdatert:
I år blir nettreklamen større enn TV-reklamen her til lands.

Mens TV-reklamen er på stedet hvil, er det nettreklamen som vokser, skriver Aftenposten. Nettet kan allerede passere tv sine tre milliarder når anslag for annonsering på katalogsider - og ikke minst Google - tas med.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

3,6 milliarder regner man med at nettreklamen når i år og dermed er veien enda kortere for å ta igjen reklameomsetningen i dagspressen, som tar en tredjedel av det totale markedet på 18 milliarder.

Freia og Pepsi er to av de kjente merkevarene som etter hvert skal satse store ressurser på å bygge opp et forhold til forbrukerne gjennom nettet. Unge forbrukere står i sentrum for strategien.

Merkevarebyggerne satser etter hvert på at selskapene selv skal få egne profiler på nettet gjennom populære nettsteder med blant annet konkurranser og spill. Fordelen er at en vellykket og interaktiv markedsføring engasjerer målgruppene direkte. Reklamen får en presisjon som brede TV-kanaler og trykte medier ikke kan hamle opp med, ifølge Aftenposten.

På spørsmål fra avisen om tv-reklamen har nådd toppen er svaret klart.

- Det er jeg helt sikker på. tv-selskapene må utnytte de digitale mediene annerledes enn før for å få det neste løftet i sine inntekter, sier styreleder i reklamehuset Konsulatet, Cecilie Paulseth, som har spesialisert seg digitale medier.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere