Nettavisen har tatt syvmilssteg i den intense kampen om lesernes oppmerksomhet. Uken fikk en pangstart med ny leserrekord mandag da avisen hadde rett under 650.000 unike lesere. Men rekorden fikk ikke leve lenge: Allerede tirsdag ble universet større da 665.000 leste avisen.
Hard satsing på journalistikk
Rekordene kommer etter en storstilt, utvidet satsing på journalistikk.
- Det er nesten så man må klype seg i armen. I løpet av de siste dagene har vi satt ny rekord i antall lesere. Vi har satt ny rekord i antall abonnenter og nærmer oss 7.000 betalende abonnenter. Dessuten har vi satt ny rekord i antall lesere av vårt økonomistoff, sier en svært oppløftet Gunnar Stavrum.
Sjefredaktøren har på nyåret etablert en helt ny økonomiredaksjon som skal ta opp kampen mot de største aktørene i segmentet. Og med nesten 300.000 lesere i det stoffområdet alene, er Nettavisen helt der oppe i toppsjiktet.
- Vi har fem nye i økonomiredaksjonen i Oslo. I tillegg har vi én ny journalist på plass i Stavanger. Utover våren får vi også nye folk i Trondheim som skal hjelpe oss å flytte blikket ut av Oslo-gryta, sier Stavrum.
Den siste tiden har Nettavisen kommet i ny drakt i en betaversjon. Det nye designet rulles ut i fullt monn i februar.
Pluss med pluss
Nettavisen setter også ukentlige rekorder i antall abonnenter på abonnementstjenesten NA+.
- Vi har en unik kombinasjon av saker fra hele landet av særdeles høy kvalitet, egenproduserte saker, en daglig utgave med utvalgte saker og eksklusivt sportsinnhold som gjør at vi har satt rekorder i både salg og totalantall av abonnenter hver uke i januar, forteller innovasjonsdirektør Pål Nisja-Wilhelmsen.
Den nærmeste tiden vil det være mer å glede seg til for de som leser de daglige pluss-sakene, lover han.
- Mange av våre lesere er interessert i norsk sport, og eliteserien i fotball. Vi sender veldig mange av kampene fra oppkjøringen til lagene, forteller Nisja-Wilhelmsen. Det kommer i tillegg til at vi sender håndball eliteserien allerede. Kombinert med vår dekning av dette blir det totale redaksjonelle produktet man får unikt.
Nettavisen populær i sosiale medier
Nettavisens fremgang gir seg også utslag i aktiviteten i sosiale medier.
- Vi har nesten doblet trafikken av unike nettlesere som oppsøker Nettavisen-universet gjennom Facebook og andre sosiale medier, sammenlignet med november i fjor. Det er helt utrolig å se den veksten vi har hatt, både i engasjement og lesertall fra sosiale medier. Nå har vi jevnlig godt over 100 000 unike nettlesere som besøker oss daglig, sier redaktør for sosiale medier, Katinka Sletten.
Fantastisk helg
Helgene skiller seg tradisjonelt fra resten av uka med noe lavere lesertall. Rekrutteringen av nye journalister kan være med å løfte lørdag og søndag for Nettavisen.
- Jeg er utrolig stolt over den jobben som nå gjøres i redaksjonen og på desken i avisen. Lørdagen har alltid vært en utfordring på Nettavisen, men på lørdag satte vi ny rekord med godt over en halv million lesere takket være masse godt egenpordusert innhold. Ni av ti av de mest leste sakene var gode egensaker som vi hadde planlagt inn mot helgen. Den samme effekten så vi på søndag, der vi også hadde en fantastisk flott mix av egensaker, noe som gjorde at vi også satte søndagsrekord med circa 600.000 unike lesere, sier utgavesjef Morten Karlsen.

Kjell Ingolf Ropstad kan glede seg til abortprotestene som kommer 8. mars

Ny teknologi: Utlandet jubler over norsk lakse-minibank

Milliongevinst for Kahoot-investorer - skal på børs
