NA24.no

Nettavisen skulle avsløre reklamekampanjen


I det første blogginnlegget i reklamekampanjen for Norsk Folkehjelp har Sophie Elise tatt en selfie foran en mann som har falt om på gaten med hjertestans. I blogg nummer to blir det avslørt at det hele er et kampanjestunt.
I det første blogginnlegget i reklamekampanjen for Norsk Folkehjelp har Sophie Elise tatt en selfie foran en mann som har falt om på gaten med hjertestans. I blogg nummer to blir det avslørt at det hele er et kampanjestunt. (Sophie Elise Blogg)
Sist oppdatert:
- Ikke vår hensikt å utfordre regelverket, sier sjefredaktør Gunnar Stavrum.

I helgen var det flere presseoppslag om en reklamekampanje bloggeren Sophie Elise Isachsen, som er tilknyttet Nettavisen, hadde for Norsk Folkehjelp.

Målet var å øke fokus på førstehjelp og kurs organisasjonen selger.

Første del av bloggen handlet om at Sophie Elise hadde støtt på en mann med hjertestans på gaten. I blogg to, som opprinnelig skulle publiseres senere denne uken, ble det avslørt at første blogg var et kampanjestunt.

- Det har skapt problemer for oss fordi det har vært vanskelig å opplyse om alle detaljer i en kampanje med uortodokse midler, der sannheten skulle avsløres etter hvert, sier Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum på telefon fra New York, der han har løpt maraton i helgen.

Barnebrudkampanje vant priser
Han påpeker at tanken var at totalbildet i kampanjen ville blitt grundig kommunisert, og at leserne ville fått et annet inntrykk etter hvert.

- Det er lang tradisjon i mediene for å kunne ha provoserende og overraskende innslag som ikke merkes - da faller jo også poenget bort, sier Stavrum.

Han trekker frem den såkalte barnebryllupsbloggen fra i fjor høst som et eksempel på en tilsvarende kampanje.

- I første omgang fremstod den som en virkelig blogg for å skape oppmerksomhet. I neste omgang ble sannheten forklart, og ingen er i tvil om at den var en kampanje etter at de første provoserende innslagene ble laget.

Kampanjen for Plan Norge vant flere priser.

- Lang tradisjon
Stavrum trekker frem at tradisjonen går tilbake neste hundre år, da filmskaperen Orson Welles lurte hele USA til å tro på en invasjon fra verdensrommet. Historien ble presentert som en virkelig nyhet på radio, men etterhvert forklart som The War of the Worlds - i dag en av de mest kjente hendelser i radiohistorien.

- Welles program ville falt død til marken om det ble merket på forhånd, naturlig nok. En annen, komisk rett nok, parallell er 1. april- spøkene. De blir naturlig nok ikke merket på forhånd.

- Det kunne heller ikke denne kampanjen vært, da ville jo poenget vært borte, sier Stavrum.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Gunnar Stavrum presiserer at Nettavisen ikke har intensjoner om å utfordre lovverket for merking av sponsede blogginnlegg.


- Vil ikke utfordre regelverket
Han presiserer at Nettavisens intensjon selvsagt var å avsløre at blogginnlegget var en del av kampanjen,

- Men det måtte naturlig nok gjøres i ettertid for ikke å ødelegge overraskelsesmomentet.

- Denne kampanjen hadde en god hensikt, og brukte utradisjonelle virkemidler. Vi ønsker å lage gode virale kampanjer, men har ingen ønsker om å utfordre lovverk eller etiske regler, understreker Stavrum, som vedgår at kommunikasjonen mellom Nettavisen og bloggeren ikke var god nok i dette tilfellet.

- Det et vår feil, og det beklager vi.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere