*Nettavisen* Økonomi.

Nettest: Kåret til best på dagligvarer

Vinneren av testen ble kolonial.no. - Systemet er tydelig bygd med brukervennlighet i tankene; det er få felter å fylle ut når du registrerer deg som kunde, tonen i hjelpetekstene er lett, hjelpsom og personlig. Sidene er responsive, er juryens dom. Foto: kolonial.no

Kolonial.no har best brukervennlighet av nettdagligvarebutikkene, ifølge en ny test.

21.09.15 12:31

De siste årene har mathandling på nett blitt stadig mer populært. I 2015 er det estimart at nordmenn vil handle mat via nettet for over en milliard kroner.

Digitalbyrået Netlife Research har testet fem nettdagligvarebutikker i Oslo-området. I analysen ble det lagt vekt på kriterier som digital brukervennlighet, konvertering fra nysgjerrig til kunde, kundeopplevelse og betaling og levering.

Les hele testen her.

- Viktig med responsivt nettsted
Vinneren av testen ble Kolonial.no. Innholdsrådgiver Marit Austvik Letnes i Netlife Research trekker frem at nettstedet oppleves som brukervennlig med inspirerende bilder.

- Tonen i hjelpetekster, sms-er og e-poster er lett og personlig. Forbrukerne blir inspirert til å handle ut fra menyforslag fra proffkokker og matoppskrifter fra bloggere, sier hun.

Hun trekker også frem at nettstedet er responsivt. Det betyr at sidene tilpasser seg skjermstørrelsen på nettdingsen til brukeren.

– Over 50 prosent av nettbruk skjer på mobile enheter. Derfor er det lett å forstå at sider som ikke virker på smarttelefoner og nettbruk, vil miste mange bruker og dermed også omsetning.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Å lage god mat krever gode oppskrifter. Det samme gjelder når du skal selge dagligvarer på nett. Det krever en kundeorientert oppskrift, sier Marit Austvik Letnes, i nnholdsrådgiver i Netlife Research. Foto: Joakim Bording


Personlig vri
På annenplass kom Dagligvaredirekte.no som Austvik Letnes opplevde som et hyggelig møte.

- At sidene ikke er responsive trekker ned. Søkemotoroptimaliseringen er god, navigasjon og kategorier er ryddige, handlekurven er synlig underveis og du blir fristet til å handle mer for å få gratis levering. E-postene har en personlig vri, med hilsen fra butikksjefen.

Bak Retthjem.no og dex.no (Dagligvareekspressen) står samme firma som retter nettstedene mot henholdsvis forbrukermarkedet og næringsliv. De to deler tredjeplassen foran matenhjem.no på femteplass som har et betydelig utviklingspotensial, ifølge Austvik Letnes.

Kriteriene i testen var som følger:
● Digital brukervennlighet (er løsningen responsiv, er det åpenbare problemer med brukervennlighet?, dukker den opp i organisk
googlesøk på frasen “Dagligvarer levert hjem Oslo”?)

● Konvertering fra nysgjerrig til kunde (er produktpresentasjonen fristende, prisene tydelige, kan du lage lister og faste oppdrag, er handling- og
betalingsløpet lett å gjennomføre?)

● Kundeopplevelse (Hvordan opplevdes det hele, inkludert e-postkommunikasjon og levering?)

● Betaling og levering

Priser og utvalg ble ikke hensyntatt i analysen.

Les hele testen her.

Presisering fra Netlife Research: Kolonial.no sponser Webdagene som Netlife Research arrangerer i oktober. Men bedriften er ikke kunde av Netlife Reserach, og alle leverandørene ble testet på like vilkår.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.