Nettet fosser frem

Foto: Bildemontasje (Shutterstock/Nettavisen)

Reklameveksten på internett fortsetter i 2008.

11.03.08 13:40

I januar økte reklameomsetningen på internett med 20 prosent viser tall fra INMA og NettForum.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Økning i merkevareannonseringen ble i januar målt til 15 prosent noe som er et svakere resultat enn gjennomsnittsveksten i 2007, som var på 35 prosent. Omsetningen i rubrikkmarkedet fortsetter med en vekst på hele 27 prosent i årets første måned. Total omsetning på internett for merkevare og rubrikk endte på 153,7 millioner kroner i januar.

- Det er gledelig at veksten i januar er på 20 prosent tiltross for at høy fart på slutten av 2007 og mange derfor ikke har vært helt ferdige med 2008 planleggingen. At veksten avtar i prosent i takt med at total omsetningen når stadig nye høyder er naturlig. Det er tross alt lettere å vokse 35 prosent på 100 millioner enn på 2 milliarder . Vi forventer en vekst i totalmarkedet på rundt 20 prosent i 2008, sier Søren Eriksen, salgs- og markedsdirektør i Mediehuset Nettavisen.

Eriksen gleder seg over at resultatene av kombinasjonen søk og merkevareannonsering i større og større grad utfordrer den tradisjonelle markedssjef til å inkludere nettet som en viktig del av mediemiksen.

- Dette er startskuddet for et skred av annonsører vi i for liten grad har sett på nett. Vi gleder oss også over stadig større engasjement og ressurser digitalt hos reklamebyråene. Gode reklamebudskap er en svært sentralt for videre vekst i markedet da løsningen henger direkte sammen med gode resultater. Det er mye å glede seg over i starten på 2008 og snart er det påske og mørketiden er over. Herlig! avslutter Søren Eriksen.

Har du medietips - ta kontakt med NA24 Propaganda.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.