Gå til sidens hovedinnhold

Nettet større enn tv

Nettstedene hentet mer annonsepenger enn tv-kanalene i Storbritannia.

Brand Republic skriver at nesten hvert fjerde pund som ble investert i medieplass gikk til nettet i første kvartal i år. Det betyr at nettet passerte tv som største mediekanal.

Tallene kommer fra en rapport fra Price Waterhouse Coopers som har lekket ut til Reuters.

Rapporten angir at internett nå har kapret 23,5 prosent av mediekaken i Storbritannia mens tv har 21,9 prosent. TV-kanalene har hatt synkende seertall i Storbritannia.

I Norge viser statistikken fra mediebyråene at internett er tredje største mediekanal etter tv og dagspresse. TV har i MIO-statistikken en markedsandel på 30,3 prosent og dagspresse 29,4 prosent. Internett hadde til sammenligning en markedsandel på 13,1 prosent.

Statistikken fra IRM viser at dagspresse er største mediegruppe med 37,4 prosents andel, tv følger med 17,4 prosent og internett har bare 10,9 prosents markedsandel i IRMs oppsummering av andre kvartal.

Reklame

Black Week hos Ekstralys: Gjør kupp på billykter, arbeidslys og xenonsett