*Nettavisen* Økonomi.

Netthandelen-Einar latterliggjør Nikita-Ellen

Foto: Privat / Joakim Løschbrand

Supergründerne krangler om hvem som er billigst.

25.04.13 08:54

Kosmetikkrigen hardner til på internett. Flere norske selskap har kastet seg inn i kampen om selge nordmenn personlig pleie på nettet.

For ikke lenge siden gikk Nikita-gründer Inger Ellen Nicolaisen inn i striden.

- Hos BeautyKick kommer alle varer fra norske leverandører eller leverandørens distributør i Norge - vi kan derfor garantere ekte vare, sier Ellen Nicolaisen til Nettavisen NA24.

Langt lavere omsetning

Inger Ellen Nicolaisen grunnla frisørkjeden Nikita. Hun er også kjent fra den norske fjernsynsserien «Kandidaten» fra 2004.

- Våre produkter i nettbutikken er dessuten billigere enn i en vanlig frisørsalong og vi er den nettbutikken som er best på nyheter på hår, fortsetter hun.

Det er solide aktører Nicolaisen har utfordret. Superinvestor Stein Erik Hagen overtok i 2012 konkurrenten Blush.no. Selskapet omsatte i 2011 for litt over 17 millioner kroner. Til sammenligning dro bare Nicolaisen inn 3,5 millioner kroner samme år.

Takker Nicolaisen

Selv om det Hagen-eide selskapet knuser Nikita-gründeren er det langt ifra størst. Blivakker.no er nesten tre ganger så stor som Blush.no.

I 2012 omsatte Blivakker.no for 119 millioner kroner. Selskapet ble stiftet av Einar Øgrey Brandsdal, mannen bak sportstøymerket Brandsdal og Netthandelen.

- Inger Ellen Nicolaisen priser produktene som i en vanlig butikk og fakturer kundene ekstra for frakt. For oss er det utelukkende positivt, sier Einar Øgrey Brandsdal til Nettavisen NA24.

Brandsdal sier både han og andre i bransjen fryktet manøveren til den kjente gründeren fra Nordland.

- Vi vil gjerne ha konkurranse, men Nicolaisen har i realiteten bare flyttet et tradisjonelt butikkonsept over på nett med dertil høye priser. Vi takker henne selvfølgelig for at hun eier landets mest kostbare nettbutikk. Dermed blir det enklere å synliggjøre forskjellene, sier Brandsdal.

Dobbelt så dyrt

Blivakker-sjefen legger ikke skjul på at konkurransen fra Nikita-gründeren etter hvert er blitt hyggelig. Han trekker fram et hårstylingprodukt som eksempel.

- BliVakker.no tar 89 kroner mens BeautyKick.no tar nesten 150 kroner, men gir igjen påslag for frakt på 49 kroner, dermed koster det samme produktet hos BeautyKick.no nesten 200 kroner, sier Brandsdal.

Inger Ellen Nicolaisen slår tilbake.

- For eksempel selger BeautyKick.no en neglelakk til 39 kroner mens blivakker.no ligger på en pris på 99,-, så selv med frakt på dette produktet, er BeautyKick billigst, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag