*Nettavisen* Økonomi.

Nødlandet på Gardermoen

Aeroflot-maskinen som varslet Oslo Lufthavn om at den har mistet kraften på en av tre motorer, har nå landet.

07.02.06 17:12

- Jeg så selv landingen, og den gikk veldig fint. En helt normal landing klokken 15.13, sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn Gardermoen ti TV 2 Nettavisen.

Han forsikrer at alt er i orden med besetningen på fem.

- Beredskapen er tilbake til normal og flyet får teknisk gjennomgang her. Det må Aeroflot ta ansvar for, sier Kobro.

Ingen andre fly ble forsinket som følge av nødlandingen.

Mistet en motor
På Gardermoen ble sikkherhetsnivået hevet fra økt til full alarmberedskap da flyet varslet om problemer like før klokken 14.30. Det betydde at ikke bare brannbiler, men også politi, ambulanser og to legehelikoptre sto klare ved rullebanen i fall landingen skulle bli problematisk.

Flyet skulle etter planen nødlande klokken 14.50, men endret kursen og lå i 10.000 fots høyde for å bruke opp mest mulig drivstoff.

- Som du skjønner, har det ikke problemer med å holde seg i luften. Problemene kan oppstå ved landing på grunn av mindre bremsekapasitet. Men vi har gjort klar vestre rullebane, den lengste på Gardermonen, som vi mener er lang nok, sier Kobro.

Fullt av laks
Aeroflot-maskinen av typen DC-10 er et såkalt cargofly som lettet fra Gardermoen klokken 14.06 fullastet med norsk laks.

Om lag ti minutter etter take-off varslet piloten kontrolltårnet om at en motor hadde mistet kraften, men at fortsatt to motorer var i normal drift.

Maskinen sirklet lenge over innsjøen Øyern i Akershus for å bruke opp drivstoff for å bli lettere og redusere brann- og eksplosjonsfaren.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.