Nordea-sjef: Knallhard kamp om boliglån

Adm. direktør Snorre Storset i Nordea Norge opplever en tøff konkurranse om boliglånskundene, men har ikke tap i privatmarkedet.  Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Adm. direktør Snorre Storset i Nordea Norge opplever en tøff konkurranse om boliglånskundene, men har ikke tap i privatmarkedet.  Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: (NTB scanpix)

Det er en knallhard kamp om boliglånskundene, og Nordea har historisk lave marginer.

Nordea har nettopp lagt frem sine tall for 2018, men utgir ikke lenger separate regnskap for den norske enheten. Snorre Storset er ansvarlig for Nordea Norge.

Han leder en bank som på privatmarkedet har 295 milliarder kroner i utlån og 224 milliarder i innskudd. Utlånsveksten tok seg opp gjennom 2018, der Nordea tok markedsandeler mot slutten av fjoråret.

- Det vi så i Nordea i fjor, var at det var en god etterspørsel etter boliglån, men samtidig en veldig, veldig tøff konkurranse. Det var mange aktører som gjerne ville ha kundene, sier Storset til Nettavisen Økonomi.

Økte tempoet

- Om du ser på våre tall, hadde Nordea litt lavere vekst i første halvår, og så økte vi tempoet i andre halvår. I fjerde kvartal hadde vi på årsbasis en utlånsvekst på privatsiden på 7,4 prosent, for hele året en vekst på 5 prosent. Det er vel mer på linje med markedet. Vi så at vi på slutten hadde en litt høyere vekst og derfor begynte å ta markedsandeler.

Storset sier den økte utlånsveksten blant annet er knyttet til samarbeid. Et eksempel er kollektivavtalen banken skrev under med Norges ingeniør og teknologiorganisasjon (Nito).

- Vi ser her at vi får mange nye gode kunder med en ordnet økonomi.

Lave marginer

- Hvor opplever dere størst konkurranse?
- Innenfor boliglån er det en svært tøff konkurranse, så marginene på boliglån i Norge i dag er nede på veldig lave nivåer, svarer Storset.

Han vil ikke kommenterer de konkrete marginene, men sier:

- Når du ser ti år tilbake i tid, har våre marginer ikke vært vesentlig lavere i denne perioden.

- Men er du bekymret over den høye gjelden blant husholdningene?
- Vi er ikke så bekymret i dag og har i prinsippet ingen tap på personmarkedet. De kundene vi tar inn og som testes mot et høyere rentenivå, kan betale godt for seg. Norsk økonomi er fortsatt inne i en positiv utvikling. 2019 blir også et veldig godt år for norsk økonomi, og våre økonomer ser veldig forskjellig på Norge og de øvrige nordiske landene.

Aggressive aktører

Det har de senere årene vært en sterk vekst i forbrukslån, med aggressive aktører. Regjeringen har varslet et mulig rentetak på skyhøye effektive lånerenter. Storset sier Nordea har en veldig liten andel av markedet for forbrukslån.

- Samtidig har vi kjøpt Gjensidige Bank. De hadde en litt større andel enn det vi har, men når de kommer inn i Nordea, blir det ikke så stort i forhold til totalen vi har her. Det vi ser, er at mange av våre kunder har brukt forbrukslån mer ut fra et enkelthetsperspektiv, lånet er noe man bare skal finansiere over et kortere perspektiv. Da er det lett å finansiere med et forbrukslån, også blant de kundene som har en veldig god betalingsevne.

- Så du frykter ikke en smell?
- Nei, ikke for øyeblikket, men det er et område som er litt mer risikoutsatt enn de kundene vi stort sett jobber med.

Minst tilfredse

Men Storset leder også en bank som ifølge den årlige bankstudien til analyseselskapet Epsi Norway hadde de minst tilfredse personkundene i 2018, og der kundetilfredsheten falt fra 2017. Nordea overtok jumboplassen fra en annen storbank, DNB.

- Hva gjør dere for å snu denne trenden?
- Vi er ikke fornøyde med der vi ligger. Det vi tror kommer til å bidra positivt, er at vi har bygd fundamentet rundt digitale løsninger. For privatkunder som vil ha noe mer, har vi opprettet juridisk rådgivning.

- Det har også vært en stor etterspørsel i pensjonsområdet, der vi har satt opp en tilsvarende ekspertgruppe. Vi ser at flere og flere kunder etterspør mer enn bare boliglånet, de vil ha hjelp i en litt usikker verden, sier Nordea-sjefen.

Han vil ikke peke på noen enkeltfaktorer, men sier den lave tilfredsheten er mer knyttet til tilgjengelighet og hvor lett det har vært å komme i kontakt med banken.

- Det har vært en rask forandring med tanke på hvordan du skal bruke banken: Hva forventes du å gjøre som kunde, hva skal du snakke med en rådgiver om. Dette må henge sammen, og her tror jeg en del av våre kunder har vært litt usikre på hvordan de skal få løse det de vil ha løst.

Forventinger

- Er det vanskelig for en stor bank som Nordea å ha de mest tilfredse kundene?
- Dette er nok mer knyttet til at mange av våre kunder har andre forventninger til oss enn de eksempelvis har til SBanken (SkandiaBanken, red.anm.), fordi kundene er vant til å bruke oss på en viss måte. Når vi gjør forandringer, tar det noe tid fra vi gjør dem til kundene vennet seg til endringene.

Han vil ikke peke på noen enkeltfaktorer, men sier den lave tilfredsheten er mer knyttet til tilgjengelighet og hvor lett det har vært å komme i kontakt med banken.


Ekspertgruppe

- Det har også vært en stor etterspørsel i pensjonsområdet, der vi har satt opp en tilsvarende ekspertgruppe. Vi ser at flere og flere kunder etterspør mer enn bare boliglånet, de vil ha hjelp i en litt usikker verden, sier Nordea-sjefen.

- Hva med antall filialer, skal filialnettet trimmes ytterligere?
- Det er ingen konkrete planer om det i dag. Vi er komfortable med dagens nivåer, også ut fra hvordan kundene bruker oss. Dette er en kombinasjon av det personlige og det digitale.

- Mange av våre tjenester kan gjøres hundre prosent digitalt. Når du har viktige hendelser i livet, er det verdt å diskutere dette på en video, men også med en rådgiver, svarer Storset.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag