*Nettavisen* Økonomi.

Nordmenn faller pladask for tilbud

Foto: Johannessen, Sara (SCANPIX)

Fire av fem lar seg lure av kampanjer.

Konsulentselskapet Euro Business School har gjennomført en undersøkelse om effekten av tilbudskampanjer og tilbudsmarkedsføring.

Ut fra den landsrepresentative undersøkelsen kan man konkludere med at tilburdsmarkedsføring virker i Norge.

- Det virker
Hele 80,1 prosent av de spurte sier at de har besøkt en kjedebutikk på bakgrunn av en tilbudskampanje, noe som tilsvarer at fire av fem nordmenn lar seg påvirke av reklame.

- Tilsynelatende viser dette at kampanjer virker. Men det er ikke antall besøkende i butikken som gir overskudd på bunnlinja, et er hvor mye de faktisk handler for som avgjør om kampanjen kan sies å være vellykket. Her har norske kjedebutikker fortsatt mye å hente, sier Per Kjetil Parr, administrerende direktør i Euro Business School i en pressemelding.

Og det er ikke like mange nordmenn som handler noe når de er på tilbudsjakt. Hele 29,8 prosent sier at de ikke handlet noe under besøket. 41,7 prosent svarer at de kjøpte ett eller flere kampanjeprodukter, mens 14.8 prosent endte opp med å kjøpe andre produkter enn dem som var med i kampanjen.

- De 30 prosentene som besøker butikken uten å handle er der fordi de i utgangspunktet er nysgjerrige på kampanjevarene. Her ligger det et stort uutnyttet potensiale for at enda flere av dem skal ende opp med å kjøpe noe. Da er kundenes opplevelse av besøket avgjørende, og mye kan gjøres gjennom å forbedre selgerens service- og kunnskapsnivå, sier Parr.

Klikk på bildet for å forstørre.

For lite kompetanse
Grunnen til at flere ikke handler tilbudsvarene kan være fordi de ansatte har for liten kompetanse om produktene de selger.

Hele 18,9 prosent, nesten hver femte kunde, opplevde at selgeren som møtte dem hadde dårlig eller svært dårlig kunnskap om den aktuelle kampanjen.

- Disse tallene er heller ikke så bra som de burde være. Undersøkelsen viser at det er mye å ta tak i for kjeder som ønsker å øke effekten av sine kampanjer, og produkt- og salgskompetanse er et sted å starte. Et annet er løpende å informere selgerne om kommende kampanjer, og sørge for at selgerne gis de beste forutsetningene for å lykkes i møte med kunden sier Parr.

Drøyt halvparten av de som endte opp med å handle, opplevde at den ansatte var opptatt av å selge produkter som var i henhold til deres behov. 52,6 prosent svarte ja på dette, mens 29,3 prosent endte opp med handel på tross av at de ikke opplevde et slikt ønske hos butikkselgeren, står det i meldingen.

- I tillegg handler det om å evne å se kundene, stille de riktige spørsmålene, gi riktig veiledning og ta kjøpssignaler. Det er ikke nødvendigvis slik at det er kampanjeproduktet som er det riktige for akkurat den kunden. En god selger er en selger som sørger for at begge parter er fornøyde i etterkant, sier Parr i meldingen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.