Nordmenn rømmer NRK

FENGER FÆRRE: Knut Nærum (f.v.), Ingrid Gjessing Linhave og Jon Almaas sørger fortsatt for solide seertall med «Nytt på nytt», men kanalen de sender på er i ferd med å miste fart.

FENGER FÆRRE: Knut Nærum (f.v.), Ingrid Gjessing Linhave og Jon Almaas sørger fortsatt for solide seertall med «Nytt på nytt», men kanalen de sender på er i ferd med å miste fart. Foto: Erlend Aas (NTB scanpix)

Verste for NRK i dette årtusenet.

12.06.14 08:39

Flere NRK-profiler har i det siste havnet i pensjonistenes rekker. Nå ser det ut til at det går samme vei for NRK-kanalene.

Seetallene for NRK viser nedgang, og denne våren er rikskringskasternes kanskje verste noensinne.

Må ta grep for å fenge yngre

I aldersgruppen over 12 år velger «kun» 38,4 prosent tilbudet til NRK. Det er den laveste oppslutningen i dette årtusenet.

- Dette skyldes nok blant annet at OL har vært på TV 2, men også det at man taper andeler hos de yngre, sier TV-ekspert Per Christian Strand Teslo i mediebyrået Carat til Nettavisen.

Seere mellom 15 til 30 år er nå nede i 17,9 prosent. Til sammenligning var opplustningen i aldersgruppen jevnt over 26 prosent under første halvdel av 2000-tallet.

MÅ PÅ BANEN: TV-ekspert Per Christian Strand Teslo etterlyser et bedre tilbud for yngre på NRK-kanalene. Foto: Privat

- Dette er lavt, og dette kommer blant annet av at NRK1 har ekstremt lite som er rettet mot denne målgruppen. NRK bør ta grep for å styrke posisjonen sin mot yngre, sier Teslo i Carat.

Likevel, «Melodi Grand Prix»-finalen trekker mange unge seere, men til sammenligning så trekker semifinalene ekstremt mange seere over 50 år.

- Det er blitt gjennomgående at seerprofilen på mange NRK-program er baktunge og preget av eldre seere, fortsetter Teslo i Carat.

Stjeler andeler

Det er reklamekanalene, TV 2 og SBS Discovery, som tar andeler fra NRK. Teslo mener dette handler blant annet om at de har vært flinke til å lage program som i større grad appellerer til yngre seere.

- OL tillot TV 2 å reklamere for programmene sine til svært mange seere, og de har gjort en svært god jobb med å holde på dem. SBS Discovery lanserte nettopp et svært sterkt høstprogram, så kampen om de litt yngre seerne blir vanskeligere for NRK, sier TV-eksperten.

NRK kan bli mindre

I NRK er man enig i at OL påvirket vårens TV-tall, og at TV 2 og SBS har lykkes med sitt innhold myntet på yngre seere.

- Det at internasjonale aktører også vil inn på norske TV-skjermen er med på skjerpe konkurransen, sier Øyvind Lund, mediedirektør i NRK, til Nettavisen.

- Vår målgruppe er alle, og vår aldersprofil vil være noe eldre enn konkurrentenes, fortsetter han.

Han understreker at NRK hele tiden gjør endringer innenfor rammene de er gitt.

- Som mediehus har vi aldri nådd bedre ut, og skal vi lykkes må vi publisere på flere plattformer for å nå de yngre målgruppene, sier mediedirektøren.

- Hvor er NRK om fem år?

- Vi har en ambisjon om å være like viktig for samfunnet. Det betyr ikke nødvendigvis at vi er like store som i dag. Vi møter de samme utfordringene som alle de andre medieaktørene, fortsetter han.

Hva synes du om NRKs TV-tilbud? Si din mening i kommentarfeltet!


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.