NA24.no

Norges mest populære

Sist oppdatert:
Nordmenn drikker mer øl enn noen gang. Og nå er et nytt merke favoritten.

Hansa er størst blant norske ølsorter i butikk.

NA24 - din næringslivsavis

Fersk salgsstatistikk fra AC Nielsen viser at Hansamerket i oktober og november passerte Ringnes-merket, som er eid av danske Carlsberg, i salg fra dagligvarebutikkene i verdi.

Solgte for seks milliarder
Frem til og med uke 47, i slutten av november, ble det solgt øl for 6,06 milliarder kroner eller 158 millioner liter øl over disk i norske dagligvarebutikker.

– Dette er fantastiske tall for oss. Oppturen bare fortsetter, og vi nådde målet vårt om å bli større enn Ringnes lenge før vi trodde det var mulig, sier administrerende direktør Lars A. Midtgaard i Hansa Borg Bryggerier i en pressemelding.

Men landets mest solgte ølmerke er fortsatt utenlandsk. Og nordmenn drikker mer øl enn noen gang.

Dansk på topp
På toppen troner fortsatt danske Tuborg, som siste måned har stått for 20,9 prosent av alt ølsalg til tørste nordmenn. På andre plass ligger Hansa med 15,6 prosent, mens Ringnes for første gang i moderne tid er henvist til tredjeplass, viser statistikken.

Ølvekst
Totalmarkedet for øl viser en verdivekst på 6,6 prosentpoeng siste måned, og en økning på 8,8 prosentpoeng hittil i år. Tall fra Bryggeriforeningen viser videre at veksten i volum i samme kanal hittil i år er på 8,17 millioner liter, hvorav Hansa Borg alene står for 87,7 prosent av denne veksten.

Midtgaard tror bryggeriets styrkede fokus på sterke, regionale merkevarer gjennom Hansas utfordrerposisjon har vært utslagsgivende.

– Norske øldrikkere blir bare tydeligere i sin tale: De foretrekker norske merker, og de kjøper stadig oftere ølsorter med regional forankring til hjemstedet. Salgstallene viser imidlertid også at Hansa for alvor er blitt et nasjonalt ølmerke, som ikke bare står sterkt i Bergen og Hordaland, men som tar stadig større markedsandeler på Østlandet, sier Midtgaard.

Må ansette flere
Bryggeriet, med produksjonslokaler i Bergen, Sarpsborg og Kristiansand, opplever nå så stor etterspørsel at de for første gang på mange år, har måttet ansette flere mennesker og utvide produksjonskapasiteten.

Hittil i år står dagligvarehandelen for 75,6 prosent av alt ølvolum, mens resten selges i restaurantmarkedet. Tar vi også med salg gjennom restauranter, barer og puber, blir styrkeforholdet noe annerledes. Her dominerer Carlsberg/ Ringnes, mens Hansa Borgs portefølje, det vil si Hansa, Borg, CB og Heineken , står nå for rundt 30 prosent av dette markedet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere