NA24.no

Norgesgruppen dumper Tine

Sist oppdatert:
- Dette er selvsagt leit, sier konserndirektør Elisabeth Morthen i Tine.

Tine risikerer å gå på en smell i hundremillionersklassen etter at selskapet ikke kom til enighet med den største kunden sin.

NA24 - din næringslivsavis

- Tine og Norgesgruppen har ikke kommet til enighet om deler av samarbeidet Tine har med dagligvarekjeden. Norgesgruppen har derfor valgt å justere ned utvalget av Tine-produkter i Norgesgruppens butikker. Det er for tidlig å si noe om hvilke konsekvenser dette får for Tine, skriver Tine i en melding tirsdag.

Største kunde
Overfor NA24 bekrefter Tine at det fra 1. februar vil bli redusert tilgang til Tine-produkter hos Norges største dagligvarekjede. Norgesgruppen har omtrent 45 prosent av det norske dagligvaremarkedet og er dermed Tines klart største kunde.

- Dette er selvsagt leit at Norgesgruppen velger å fjerne flere av Tines produkter fra sortimentet sitt, sier konserndirektør Elisabeth Morthen i Tine.

- Grunnen til uenigheten med Norgesgruppen er at det ble krevd betingelser som ville ha styrt viktige deler av Tine mot ulønnsomhet. Det ville også ha gitt Norgesgruppen uforholdsmessige fordeler i forhold til konkurrentene i markedet, sier Morthen til NA24.

Taper flere hundre mill.
For 2009 kommer Tine-omsetningen i Norgesgruppen til å bli mellom 3 og 3,5 milliarder kroner, ifølge anslag fra Norgesgruppen selv.

- Dette er noe lavere enn i 2008, uten at jeg vil tallfeste det. Det er også et svært usikkert anslag for kommende år, sier Per Roskifte, direktør for samfunnskontakt og informasjon i Norgesgruppen.

- Prisøkningen fra Tine var for høye i forhold til konkurrerende tilbud, noe som er grunnen til sortimentsendringene. Vi har valgt å ikke gå ut med hvilke produkter dette gjelder, men generelt kan jeg si at produktene som tas bort ikke er de mest sentrale i sortimentet. Vi vil fortsatt være Tines største kunde, sier Roskifte videre.

- Får konsekvenser
Tine har ennå ikke klart for seg konsekvensene av kuttet, men Elisabeth Morthen sier at man er forberedt på at det får konsekvenser.

- Vi regner med at dette bruddet i forhandlingene vil få konsekvenser for omsetningen vår, men vi vet ikke hvor mye den vil falle. Det er heller ikke planer om oppsigelser i forbindelse med omsetningssvikten, sier Morthen til NA24.

I stedet for Tine-produkter vil butikkene i Norgesgruppen nå ta inn flere produkter fra Synnøve Finden, Q-meieriene og kanskje andre, utenlandske aktører.

- Vi kommer til å kompensere med å ta inn en rekke andre produkter og tror at dette vil føre til at vi har et fullverdig tilbud for forbrukerne, sier Roskifte.

- Håper å selge mer
Hos konkurrentene jubler man over forhandlingsbruddet.

- Dette gir oss en god mulighet til å selge mer ost, sier Thorbjørn Graarud, konsernsjef i Synnøve Finden, til NA24.

- Produksjonen vår går allerede for fullt, og vi ser på muligheten til å øke produksjonen. Vi forventer at dette fører til økt etterspørsel etter våre produkter, og håper å øke vår markedsandel hos Norgesgruppen, fortsetter Graarud.

Synnøve Finden-sjefen mener det er for tidlig å tallfeste betydningen for selskapet.

- Dette er umulig å tallfeste foreløpig, men i utgangspunktet er konsekvensen at vi håper på økt salg.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Få de viktigste nyhetene rett på mobilen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere