Norgesgruppen knuser konkurrentene

LEVERER: Konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen presenterer torsdag årsresultat. 

LEVERER: Konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen presenterer torsdag årsresultat.  Foto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)

Giganten bak Kiwi, Meny, Joker og Spar vokste tre ganger så mye som markedet i året som gikk.

22.03.18 10:00

SKØYEN (Nettavisen): Norges største dagligvarekonsern, Norgesgruppen, blir stadig større. Den relativt lavprofilerte giganten bak Kiwi, Spar, Meny og Joker økte sine samlede driftsinntektene fra 80 til 86 milliarder kroner i fjor.

- Vi leverer et godt resultat fordi flere kunder velger våre butikker. Det er vi veldig fornøyd med, sier Runar Hollevik, konsernsjef i Norgesgruppen, på selskapets resultatpresentasjon.

Mye av veksten skyldes at Norgesgruppen nå har inngått et innkjøpssamarbeid med Bunnpris, men justert for det hadde dagligvarekonsernet ifølge analysebyrået Nielsen en vekst på 3,1 prosent, mot en vekst i markedet på 1,1 prosent.

Det gjør at Norgesgruppen setter sine to konkurrentene Coop og Rema 1000 i skyggen.

Rykker fra konkurrentene

Ifølge rapporten var Norgesgruppens organiske vekst på 1,5 prosent, mens sammenlignbare butikker i markedet for øvrig hadde negativ vekst. I 2017 var det samtidig tilnærmet nullvekst i matvareprisene.

- Vi rykker fra konkurrentene, og jeg opplever at Coop og Rema har det samme konkurranseinstinktet som oss. Men det er fortsatt masse vi kan forbedre og det må gjøre i år også, sier Hollevik til Nettavisen.

Han understreker at ikke alle kjedene til Norgesgruppen utvikler seg like bra. Spesielt opplever de at lavpriskjedene stjeler kunder fra Meny.

- Meny har jobbet hardt for å få tilbake flere varer i handlekurven. De har merket konkurransen fra lavpriskjedene. De har generelt blitt tøffere på sortiment og det gjør at mer av handelen kan gjøres der, sier Hollevik.

Les også: Konkurransetilsynet frykter dyrere bensin: Ber bilistene ta affære

Resultatet falt

Resultatet før skatt falt imidlertid med 386 millioner kroner fra 3,2 milliarder kroner i 2016 til 2,8 milliarder kroner i 2017. Driftsresultatet falt fra 3,3 milliarder kroner til 3,1 milliarder kroner, mens driftsinntektene gikk opp fra 80,2 milliarder kroner til 85,6 milliarder kroner.

- Den svakere bunnlinja kan forklares av to enkelthendelser. Vi bidro til en restrukturering i Danmark og hadde en brann på et lager i Asko øst som har betydd noe for resultatet i 2017, sier Hollevik.

Les også: Her er Rema 1000 store problem i året som gikk

Kiwi øker

Norgesgruppen eier dagligvarekjedene Kiwi, Meny, Spar og Joker, og særlig Kiwi har opplevd en stor vekst i 2017 med en vekst på 0,9 prosent. Kiwi har nå en markedsandel på 20,8 prosent.

- Det var hard priskonkurranse i 2017, men Kiwi har vunnet de fleste prisundersøkelser i 2017 og etablert seg som tydelig aktør på lav pris og tatt en posisjon på sunne varer, sier Hollevik.

«Omsetningsveksten i dagligvarebutikker var historisk lav i 2017, på 1,1 prosent mot 3,1 i 2016. Sterke dagligvareaktører bidrar til å presse prisene i markedet, og grensehandel, mat i farta, spise ute, faghandel og netthandel bidrar til økte konkurranse», skriver Norgesgruppen i årsmeldingen.

Til sammenligning falt omsetningen til en av hovedkonkurrentene, Rema, med 1,4 milliarder kroner i fjor.

Les også: Reitangruppen tjente 3,4 milliarder kroner i fjor - tynges av Rema 1000-fall

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.