Norsk biometri-teknologi i fremtidens betalingskort

Biometri-teknologien til Oslo-selskapet Zwipe er så verdifull og hemmelig at vi ikke fikk fotografere den.

16.01.19 13:22

Tenk deg et betalingskort som viser at du er deg kun ved at du holder fingeren på kortet, og som fungerer kontaktløst uten å berøre betalingsterminalen.

Kortet finnes. Det er bare ikke kommet i masseproduksjon ennå. Men det kommer til å skje, skal vi tro det norske selskapet Zwipe AS. Zwipe lager teknologien for den biometriske autentiseringen i kortene.

KONTAKTLØST OG BIOMETRISK: Zwipes teknologi gjør at kortet kun kan brukes av deg. Fingeravtrykket er lagret på kortet og sensoren aktiveres kun når du bruker kortet i en betalingsterminal. Zwipe-sjef André Løvestam viser hvordan. Foto: Morten Solli

Og om det går slik administrerende direktør André Løvestam håper og tror, blir det god butikk av dette:

- Vi målsetter milliardomsetning på mellomlang sikt.

- Hva betyr det? Ikke ti år? Fem år?

- Innen fem år, det vil jeg tro, men det avhenger av når og hvor fort markedet tar av.

Snart på børs

I dag er siste frist for å tegne aksjer i en ny emisjon fra norske Zwipe AS, som skal hente nye 120 millioner kroner. Emisjonen er så å si fulltegnet når dette skrives.

Fakta

Zwipe AS

Ambisjonene er store for det lille Oslo-selskapet som går på børs 28. januar. Løvestam antar at betalingskort med Zwipes biometri-teknologi vil være i produksjon i løpet av andre halvår.

- Det er mye som skal på plass. En avgjørende milepæl er sertifisering fra Visa og Mastercard, som vi forventer at skjer i sommer.

På kontoret i Rådshusgata i Oslo får Nettavisen se et «inlay», et supertynt og fleksibelt kort med den teknologien på plass som er Zwipes forretningshemmelighet. Vi får ikke lov til å fotografere dette.

- Vi kjøper komponenter og setter sammen vår unike teknologiløsning. Egentlig er ikke dette en "betalingskortteknologi". Det er en teknologi for som muliggjør batteriløs, kontaktløs autentisering mulig via NFC-feltet i terminalen (et trådløst nærkommunikajsonsfelt, red. anm). Teknologien kan også brukes til adgangskontroll eller i "wearables", som klokker og armbånd.

Når man får kortet, skal dette først innrulleres. Det innebærer å registrere fingeravtrykket, som vi er vant til fra mobilen.

REGISTRERES HER: - Fingeravtrykket lagres kun på kortet og ingen andre steder. Dette gjør sikkerheten svært sterk, eksempelvis til nye personvernkrav i GDPR. Kortet er helt dødt til du som eier det registrerte fingeravtrykket holder det mot betalingsterminalen med din finger på sensoren,  forteller André Løvestam. FOTO: Morten Solli

Det er også et viktig poeng, mener Løvestam, at det er mulig å benytte pinkoden dersom biometrien av en eller annen grunn skulle svikte, for eksempel om du er skitten eller svett på fingrene.

- Mange initiativer

Jan Digranes er direktør for betalingsformidling og digitalisering i Finans Norge. Han har god tro på bedre sikkerhet og biometri.

- At biometri er fremtidens sikkerhetselement, er alle enige om. Ingenting annet er vanskeligere å knekke.

Digranes påpeker at det er mange ulike initativer på gang for tiden innen finansteknologi, men vanskelig å spå om hva som til syvende og sist blir en suksess:

- Men det er bra at det jobbes mye med initiativer for at sikkerheten for kontaktløse betalinger blir best mulig, enten det gjelder mobil, kort eller andre løsninger. Det er viktig og positivt.

Fakta

Produktet

Ikke redd for mobilen

Pinkoder, som benytter bankenes eget betalingssystem BankAxept, gir så langt billigere transaksjoner enn Visa/Mastercard, påpeker Digranes , som understreker at bankene også må hensynta kundenes og markedets ønsker.

- Apple Pay, for eksempel, er ingen en teknologisk revolusjon, men det skapes et inntrykk av at det er enkelt. Og "enkelt og greit" kan være nok til å skape et nytt marked. Slik sett er det veldig bra med selskaper som Zwipe, som går for enkle løsninger som samtidig er sikre, sier Digranes.

André Løvestam er ikke bekymret for at mobilbetaling danker ut kortene.

- Det var så mye hype for tre år siden at jeg var redd for at det kunne gå den veien for tre år siden, men nå tror jeg ikke på det lenger. Mobil har funnet nisjer, app-betaling som Ruter, for eksempel, og vennetransaksjoner, men mobilbetaling er lite brukt i butikk. På verdensbasis blir det utstedt 3,3 milliarder betalingskort i året, og det er ventet en vekst på 5 prosent i året de neste årene.

Trenger konkurranse

Går det som Løvestam vil, kommer etter hvert ganske mange av disse kortene til å inneholde teknologi fra norske Zwipe.

- Hvem er konkurrentene?

- Det er flere løsninger som har vært i pilot, blant annet fra kortprodusentene Idemia og koreanske Kona-I. Så vidt meg bekjent er det ingen andre med helt tilsvarende teknologi som oss – vi har gjennomført ekte, batteriløse, kontaktløse transaksjoner i markedet og vi har backup-løsning med PIN i tillegg. Men vi er helt avhengige av konkurrenter for å akselerere dette markedet sammen. De store aktørene vil ha flere leverandører å spille på.Det er ingen som vil ta risiko ellers!

På lang sikt håper Løvestam at 30 prosent av markedet for biometriske kort skal ha Zwipe-teknologi.

- Vi er "first movers" med industriledende teknologi i et marked med svært stort potensial.

Dersom volumproduksjon kommer i gang for fullt, sikter Zwipe mot en salgspris på 3-4 dollar per kort, anslår Løvestam. Og i så fall er ikke ambisjonen om milliardomsetning urealistisk. Det er det ikke så vanskelig å regne ut.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Kredittkort

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag