NA24.no

Norsk selskap har laget «Instagram» for barn

Det norske selskapet mener de har laget en app som er en sikker inngangsport til sosiale medier for barn.
Det norske selskapet mener de har laget en app som er en sikker inngangsport til sosiale medier for barn.
Sist oppdatert:
Spesielt utviklet for å hindre nettmobbing.

Smarttelefoner for barn er nærmest blitt en selvfølge, men det er ikke nødvendigvis slik at alle de sosiale tjenestene som barn kan kaste seg over er spesielt godt tilpasset barn.

En norsk gründertrio satser nå på å erobre en liten nisje over hele verden, ved å lage en «mobbesikker» bildedelingstjeneste.

Tjenesten har fått navnet Kuddle, og er på mange måter en app som har hentet massiv inspirasjon fra Instagram, og lagt til litt kreativitet fra Snapchat. Det betyr at du kan ta bilder, legge på effekter, tegne og skrive beskrivelser.

Kathryn Baker, styreleder i Kuddle, forklarer at de ikke vil tjene penger på selve appen.

- Vi får ingen inntekter fra selve appen, hverken fra kjøp inne i appen eller fra nedlasting. Vi ønsker ikke å bidra til kjøpepress hos barn. Derimot jobber vi med å utvikle forskjellige andre produkter og tjenester, rettet mot foreldre, sier Baker til Nettavisen.

De vil istedenfor skaffe inntekter gjennom barnesikrede mobilabonnement, nettbrett og smarttelefoner. 

- Barn vil ikke savne dette

Appen har en rekke spesialfunksjoner som skal gjøre den langt mer mobbesikker. Blant annet kan bare venner se innholdet, «likes» blir anonymisert og det går ikke an å legge igjen kommentarer.

Men kanskje mest konkret er det ansatt et eget moderatorteam som fjerner upassende innhold.

Foreldre kan også ha et overoppsyn med barnas profil.

- Hvordan skal dere klare å skape en sosial suksess med en tjeneste som ikke lar andre kommentere innhold, og hvor liksene er anonyme?

- Basert på flere måneders testing vet vi at barna ikke vil savne dette og er overlykkelige bare for å få lov til å dele bilder med venner. De fleste barn i vår målgruppe vet ikke hva de går glipp av, for de har i utgangspunktet ikke lov til å bruke sosiale medier. Dessverre er det i dag altfor mange barn som er på voksne sosiale medier, og der bør de ikke være, sier Baker.

Hun legger til at Facebook har over 5 millioner brukere under ti år.

Blant aksjonærene til Kuddle er Susanne Pettersen (Tutta) og Vibeke Nagel-Erichsen.

Se selskapets egen skrytevideo i bunn av artikkelen.

Bjørnen Kodi Kuddle

Ole Vidar Hestaas, daglig leder i Kuddle AS, sier i en pressemelding at digital mobbing blant barn og unge er en utfordring i dagens samfunn, og at det derfor er viktig å lære barn om god atferd i sosiale medier. 

- I appen har vi utviklet en rollefigur, bjørnen Kodi Kuddle, som automatisk blir «venn» med alle nye brukere og som regelmessig sender positive budskap og innspill om god digital atferd til brukerne, sier Hestaas.

- Sønnen min på syv år spurte om å få opprette en profil på Instagram, og jeg ønsket å la han få kommunisere og dele bilder med venner, slik som eldre barn gjør. Likevel følte jeg meg ikke komfortabel med å la han utforske sosiale medier som er utviklet for et mer voksent publikum helt på egenhånd, sier Ole Vidar Hestaas.

- Et voksenansvar

- Det er et voksenansvar å lære barn å bruke sosiale medier på en positiv, trygg og ansvarlig måte. Det er viktig for barna at foreldre vet hva barna bruker nett- og mobil til, hvilke tjenester barna bruker og hvem de omgås med på nettet. På den måten kan foreldre gi barna sine den støtten, veiledningen og grensene som de mener er riktige for dem, sier Rådgiver Kaja Hegg i Redd Barna.

Appen ble torsdag lansert i norsk og engelsk språkdrakt, og selskapet melder at de allerede har kjøpt seg inn på reklameplass på storskjermer på Times Square. Etter hvert er målet å få den ut på 13 forskjellige språk.

Ifølge selskapet er de nå såpass sikre på sin suksess at de også nå vil etablere kontor i Silicon Valley.


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere