*Nettavisen* Økonomi.

Norsk skip angrepet av pirater

Foto: MV Front Ardenne (MV Front Ardenne)

Skip tilhørende Bergensrederi skadet av somaliske pirater.

03.11.09 14:11

Det er shippingavisen TradeWinds’ nettutgave som tirsdag melder at kjemikalietanksipet Jo Cedar tilhørende rederiet Jo Tankers skal har blitt påført noen skader etter et angrep fra pirater i farvannene ved Somalia.

Piratene skal ikke ha lykkes med å kapre skipet som ble angrepet etter at det hadde forlatt en konvoi etter å ha passert kysten av Somalia. Kapteinen skal ifølge opplysninger TradeWinds har fått, ha satt opp farten og gjennomført unnvikende manøvre.

Ingen ved hovedkontoret til Jo Tankers i Bergen skal ha vært tilgjengelige for kommentarer i formiddag.

Jo Cedar er et kjemikalietankskip på 36.634 dødvekttonn som fører nederlandsk flagg.

Skipet er det andre i løpet av timer tirsdag som har blitt forsøkt kapret av pirater i de urolige farvannene utenfor Somalia.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Faksimile jotankers.com)

Piratvirksomhet utenfor kysten av Somalia, i Adenbukta, har lenge vært et meget stort problem.

Verdens lengste omvei
Dette er ikke første gang at et norsk skip har blitt angrepet av pirater.

I våres ble «MV Stolt Strength» som hadde vært kapret i fire måneder løslatt.

Les mer: Stolt-skip får hjelp

Det norske rederiet Odfjell meldte før nyttår at deres skip skal unngå Adenbukta utenfor Somalia grunnet piratene. Dette gjør de ved å sende skipene sine via kapp det gode håp, noe som tar lengre tid og koster mer penger.

Les mer: Pirater har kapret nytt skip

Tre typer banditter
En BBC-ekspert har tidligere meldt at det finnes tre forskjellige typer banditter.

Den ene er tidligere fiskere som regnes som hjernen i operasjonen da de har gode kunnskaper om havet. En annen er tidligere miltsmedlemmer som regnes som musklene i operasjonene.

Den tredje gruppen er tekniske eksperter, som er datakyndige, som trengs for å kjøre disse operasjonene. De kan bruke satelittelefoner, GPS, og militært utstyr. Disse tre gruppene deler pengene de får fra shippingselskapene som eier båtene.

Våpnene piratene benytter skal bli kjøpt i Yemen og i hovedstaden Mogadishu. Våpenhandlere mottar penger for våpenordre gjennom såkalte «hawala-systemer». Dette er også i Norge og er et eget banksystem basert på tillit mellom sender og mottager. Våpene blir deretter kjørt til de nordlige områdene i landet, hvor balansen blir oppgjort før levering.

Les mer: Sjørøvere lever som grever

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag