NA24.no

Norsk skip forsøkt kapret

Foto: Poppe, Cornelius (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Et av tankskipene til Nordic American Tankers kom seg unna pirater.

Suezmax-tankskipet Nordic Sprite som fører norsk flagg, ble forsøkt kapret av somaliske pirater i natt norsk tid, melder shippingavisen TradeWinds’ nettutgave mandag.

Skipet eies av det New York-noterte tankrederiet Nordic American Tanker Shipping som ledes av nordmannen Herbjørn Hansson.

Skipet som er på 147.200 dødvekttonn skal ha blitt beskutt med småvåpen, men med assistanse fra et militær helikopter fra indiske marinen ble kapringen unngått.

Et av skipene til rederiet som ledes av Herbjørn Hansson har blitt forsøkt kapret i Adenbukta.
Et av skipene til rederiet som ledes av Herbjørn Hansson har blitt forsøkt kapret i Adenbukta.

Episoden fant sted i den østlige delen av Adenbukta. Skipet skal være lastet med råolje og er på vei til Indonesia.

Det har vært en økende aktivitet fra de somalisk baserte piratene de siste par månedene, og i forrige uke ble blant annet en supertanker kapret og ført til den lovløse Puntland-regionen.

Verdens lengste omvei
Dette er ikke første gang at et norsk skip har blitt angrepet av pirater.

I starten av november ble kjemikalietanksipet Jo Cedar tilhørende rederiet Jo Tankers påført noen skader etter angrep fra pirater. Piratene lykktes ikke med å kapre skipet som ble angrepet etter at det hadde forlatt en konvoi etter å ha passert kysten av Somalia.

Les mer: Norsk skip angrepet av pirater

I våres ble «MV Stolt Strength» som hadde vært kapret i fire måneder løslatt.

Les mer: Stolt-skip får hjelp

Det norske rederiet Odfjell meldte før nyttår at deres skip skal unngå Adenbukta utenfor Somalia grunnet piratene. Dette gjør de ved å sende skipene sine via kapp det gode håp, noe som tar lengre tid og koster mer penger.

Les mer: Pirater har kapret nytt skip

Tre typer banditter
En BBC-ekspert har tidligere meldt at det finnes tre forskjellige typer banditter.

Den ene er tidligere fiskere som regnes som hjernen i operasjonen da de har gode kunnskaper om havet. En annen er tidligere miltsmedlemmer som regnes som musklene i operasjonene.

Piratene i området er en sann plage for skipsfarten.
Piratene i området er en sann plage for skipsfarten.


Den tredje gruppen er tekniske eksperter, som er datakyndige, som trengs for å kjøre disse operasjonene. De kan bruke satelittelefoner, GPS, og militært utstyr. Disse tre gruppene deler pengene de får fra shippingselskapene som eier båtene.

Våpnene piratene benytter skal bli kjøpt i Yemen og i hovedstaden Mogadishu. Våpenhandlere mottar penger for våpenordre gjennom såkalte «hawala-systemer». Dette er også i Norge og er et eget banksystem basert på tillit mellom sender og mottager. Våpene blir deretter kjørt til de nordlige områdene i landet, hvor balansen blir oppgjort før levering.

Les mer: Sjørøvere lever som grever

NA24 har foreløpig ikke fått kontakt med Nordic American Tanker Shipping.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere