Gå til sidens hovedinnhold

Norsk undervannstunnel vekker oppsikt i utlandet

- Som tatt fra en science fiction-film, skriver nettsted.

I forbindelse med etableringen av ferjefri E39 har Statens Vegvesen (SVV) jobbet med å finne løsninger for fastlandsforbindelser langs den 1100 kilometer lange kyststrekningen mellom Kristiansand og Trondheim, skrev Teknisk Ukeblad (TU) i fjor.

I dag tar kjøreturen vel 21 timer, men forslaget om en fergefri forbindelse vil få den samme turen ned i cirka 10 kjøretime.

Her kan du tipse Nettavisens journalist på mail, eller ring 02060. Vi kan legge til rette for kryptert kommunikasjon dersom ønskelig.

Tunnel i flytende rør

Blant løsningen som vekker oppsikt i utlandet er en undersjøisk rørtunnel under Bjørnafjorden som ligger sør for Bergen, mellom kommunene Os, Tysnes, Austevoll og Fusa, i Hordaland.

Tirsdag kveld fikk Nettavisen bekreftet av at saken nå ligger hos Vegdirektoratet for utredning, før saken sendes over til, og eventuelt godkjennes av, Samferdselsdepartementet.

Planene om å legge tunnel i flytende rør gjennom Bjørnafjorden vekker oppsikt internasjonalt.

Science fiction-film

Nyhetsnettstedene Wired, News.com.au, og reisesiden Travelandleisure.com omtaler alle tunnelen som en sensasjonell og oppsiktsvekkende nyhet.

- For enhver ingeniør i et slikt prosjekt, føles det som å være på Discovery Channel hver dag, uttaler senioringeniør i Vegdirektoratet Arianna Minoretti ifølge Wired.com.

«Norge planlegger å sende biltrafikken gjennom en undervannstunnel, som ser ut til å være tatt rett fra en science fiction-film», skriver Travelandleisure på Twitter.

(artikkelen fortsetter under)


Stiv prislapp

Prosjektet er totalt sett antatt å koste flere milliarder kroner, og det er tenkt at byggingen skulle finansieres med penger fra fergetilskudd og bompenger, blant annet.

Kombinasjonen av vanndybder på opptil 550 meter og en totallengde på rundt fem kilometer gjør det umulig med konvensjonelle brotyper over Bjørnafjorden, har Teknisk Ukeblad (TU) tidligere skrevet.

– Det er kun flytebroer og neddykkede rørbroer som er aktuelle når man skal lage en veiforbindelse over en så bred fjord, sa prosjektleder Mathias Eidem, i Statens vegvesen til TU.

Eiden sa også at prosjekteringsarbeidet var i full gang.

– De tre arbeidgruppene prosjekterer helt ulike løsninger. Vi har ikke besluttet når vi skal avgjøre hvilken type teknologi vi kommer til å velge, men gleder oss til å se de endelige resultatene, sa han til TU.

Kommentarer til denne saken