*Nettavisen* Økonomi.

Norske banker rømmer Google

Foto: DANIEL DEME (Scanpix)

Datatilsynet mener analyseverktøy er lovstridig. Nå dropper flere banker verktøyet.

30.08.12 20:10

Datatilsynet mener analyseverktøyet Google Analytics ikke er i samsvar med norsk rett. Et verktøy som analyserer trafikk på hjemmesider.

Hvis man godtar vilkårene til verktøyet får Google tilgang til personopplysninger til de som besøker nettstedet.

- Det som er kjernen i de varslende vedtakene er at vi ikke kan se at de utvalgte etatene i tilstrekkelig grad kan gå god for at de ip-adressene de får inn, ikke brukes til andre formål enn det etatene bruker dem til, forteller informasjonssjef i Datatilsynet, Ove Skåra, til Nettavisen NA24.

Virksomhetene mister kontrollen over hvordan ip-adresser, som blir sett på som en personopplysning, blir brukt av Google.

- Hvis ip-adresser trekkes inn og google får dem uten at de anonymiseres, kan de knyttes til enkeltpersoner. Hva Google bruker det til har vi ikke svar på. Det er viktig at virksomhetene kan kunne svare på hva de brukes til, fortsetter Skåra.

Nettavisen NA24 har vært i kontakt med fire av de største bankene i Norge og det viser seg at flere har brukt verktøyet tidligere, men etter at Datatilsynet la frem sin rapport har de valgt å bruke egne analyseverktøy i stedet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen (Hans Fredrik Asbjørnsen)

Opptatt av brukerne
- Dette er et interesant tema å diskutere. Google Analytics er jo utrolig praktisk og et ekstremt godt verktøy, bortsett fra at man ikke vet hva som skjer med dataene, sier kommunikasjonsdirektør i Nordea, Rune Kibsgaard Sjøhelle, til Nettavisen NA24.

Som forteller at de har brukt verktøyet i Nordea, men har nå gått over til et system der de sitter på alle dataene.

Dette har de gjort fordi de ønsker å beskytte alle som bruker deres nettsider.

- Vi har en regel som sier at vi ikke kan bruke den typen analyseverktøy hvor vi ikke har kontroll på dataene. Når det kom i vår oppfattning at Google Analytics falt under kategorien måtte vi bytte, forteller Sjøhelle.

Sparebank 1 bruker hovedsakelig et eget analyseverktøy, hvor de selv eier dataene, men to deler av banken tester fortiden ut Google Analytics.

- Vi har eget verktøy som fungerer bra, men vi ønsker å se hva Google Analytics kan gjøre og levere, derfor har vi valgt å teste det. I forhold til den debatten som foregår må vi sørge for å holde oss innenfor de lover og regler som gjelder, forteller Christian Brosstad, pressekontakt i Sparebank 1.

Ove Skåra i Datatilsynet forteller at det er cirka halvparten av de norske selskapene som bruker verktøyet. Blant annet Storinget, mange offentlige selskaper og private selskaper.

- Vi følger de anbefalingene som Datatilsynet ga i rapporten. Nå venter vi på endelig svar og ser frem til avklaringer, forteller Brosstad.

Thomas Midteide i DnB forteller at de aldri har brukt og vil ikke komme til å bruke Google Analytics av sikkerhetsmessige årsaker, samme gjelder Fokus Bank.

Google vet alt
Datatilsynet har tatt for seg to etater i sin rapport. Det viser seg at etatene har opplyst på sine nettsider at de bruker Google Anlytics, men Skåra mener ikke dette er godt nok.

- De har lagt ut personerklæringer, der de sier litt om Google og vilkårene. Vi synes ikke det er nok svar derimot. I tillegg er det mange som ikke sier noe til kunden i det hele tatt, påpeker Skåra.

Google har aldri lagt skjul på at de bruker sin informasjon om hver enkelt av brukerne til å målrette søkeresultater og reklamer. Dette er i strid med personvernlovgivningen, ifølge Datatilsynet.

Datatilsynet ønsker at virksomhetene skal anonymisere opplysninger og opplyse om at det ikke brukes til annet enn statistiske formål.

Google Norge avviste nylig ovenfor digi.no at Google Analytics bryter med norsk og europeisk personvernlovgivning, slik Datatilsynet mener.

- Google Analytics overholder norsk og europeisk personvernlovgivning. Hver dag bruker mange norske selskaper Google Analytics for å forbedre sin digitale tilstedeværelse, og å gjøre deres nettsted bedre for brukerne, skrev selskapet i en uttalelse til digi.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag