*Nettavisen* Økonomi.

Norske diesel-personbiler verre en lastebiler

Foto: Terje Bendiksby (NTB scanpix)

Utslippsjukset fra Volkswagen i USA kommer ikke overraskende på norske forskere. Også norske dieseldrevne personbiler slipper ut opptil 40 ganger mer nitrogenoksid (NOx) enn bilprodusentene oppgir.

Oslo/Tromsø (NTB-Jan-Morten Bjørnbakk): Norske Transportøkonomisk Institutt (TØI) og det finske forskningsinstituttet VTT har de siste fire årene gjennomført avgassmålinger av dieselbiler. De viser helt andre utslipp enn det Volkswagen og andre bilprodusenter oppgir.

– Når vi måler norske dieselbiler i virkelig trafikk som den er i Norden, blir overskridelsene veldig store, opptil 40 ganger mer enn det typegodkjenningen fra fabrikantene tilsier, sier forsker Rolf Hagman ved TØI til NTB.

Dette er like store overskridelser som de amerikanske miljømyndighetene har avdekket i skandalen der Volkswagen har installert et program som skjuler de reelle utslippstallene når bilene blir testet.

Tre ganger mer

TØIs målinger viser at nye diesel personbiler slipper ut mere NOx enn nye tunge kjøretøy. En ny personbil med dieselmotor i bytrafikk slipper i gjennomsnitt ut rundt tre ganger mer NOx enn en ny buss eller lastebil.

– Nye busser og nye lastebiler med typegodkjente Euro 6-motorer har på en veldig effektiv måte klart å redusere sine utslipp av NOx. Nye personbiler slipper ut mange ganger mer NOx enn de tunge kjøretøyene når de blir kjørt på samme måte, sier Hagman.

Strenge krav

NOx er en fellesbetegnelse for nitrogenoksidene NO og NO2 som bidrar til luftveissykdommer, ozon-dannelse nær bakken og sur nedbør. Norske og europeiske myndigheter har satt strenge krav for utslipp av NOx for typegodkjenning av bilmerker. Hvis kravene virkelig ble overholdt, ville vi hatt en helt annen situasjon enn i dag, sier Hagman.

– Da vi gjorde utredninger av NOx-utslippene på 90-tallet viste utredningene at alle problemer ville være løst i 2010. Slik gikk det ikke. De virkelige utslippene var langt høyere enn det typegodkjenningene tilsier, sier TØI-forskeren.

90 prosent reduksjon

I en rapport fra april i år kunne han skrive at utslippene er opptil 40 ganger høyere under bytrafikk i kulde enn det typegodkjenningen fra bilprodusentene tilsier. Her het det blant annet at de tunge kjøretøyene hadde redusert sine utslipp med 90 prosent sammenlignet med tidligere modeller, mens dieseldrevne personbiler «fortsatt har et problem med høye utslipp.

Ikke bare Volkswagen

I testene kommer modeller fra Volkswagen atskillig dårligere ut enn det produsenten har oppgitt, men skiller seg ikke nevneverdig fra andre bilmerker. Spriket er like stort uansett merke, ifølge Hagman.

– Vi velger ikke å gi ut data på de enkelte bilprodusentene, men jeg kan bekrefte at Volkswagen i våre tester ikke utmerker seg fra andre merker. Personbilene kommer gjennomgående dårligere ut enn tunge biler som entydig har redusert sine utslipp mye, sier han. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.