NA24.no

Norske entreprenører velges bort på grunn av pris


Follobanen skal få 23 kilometer nytt dobbeltspor. Kostnadene er på mer enn 23 milliarder kroner og det største enkeltprosjektet i norsk samferdsel. Bildet er ment som en illustrasjon.
Follobanen skal få 23 kilometer nytt dobbeltspor. Kostnadene er på mer enn 23 milliarder kroner og det største enkeltprosjektet i norsk samferdsel. Bildet er ment som en illustrasjon. Foto: Stian Lysberg Solum (Scanpix)
Sist oppdatert:
Taper mot spanske og italienske selskaper.

Spanske og italienske entreprenørselskaper får storkontraktene for bygging av ny Follobane sør for Oslo.

Jernbaneverket vurderte de norske selskapene som for dyre, skriver Dagens Næringslivs papirutgave tirsdag.

- De norske tapte på grunn av pris, sier assisterende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås, til avisen.

Fikk storkontrakt

Spanske Obrascon Huarte Lain skal bygge to-tre kilometer jernbane i dagen inn til Ski stasjon. I tillegg får de oppgaven med å gjennomføre en stor utbygging av selve stasjonsområdet. Prisen skal være på 2,5 milliarder kroner.

Veidekke og AF-gruppen skal ifølge Dagens Næringsliv ha vært blant de fem prekvalifiserte som ga tilbud på jobben. Også Skanska skal ha vært prekvalifisert, men skal ikke ha gitt tilbud.

Er forundret

Spanske og italienske selskaper og samarbeidskonstellasjoner har fått kontrakter for 12-13 milliarder kroner, i det som skal bli Norges største samferdselsprosjekt.

Konsernsjef i AF-gruppen, Pål Egil Rønn, sier til DN at de er forundret, og at norske entreprenørselskaper ikke er kjent for skyhøye marginer nå.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere