NA24.no

Norske redere går mot strømmen

Et knippe norske redere spekulerer i en ny vår for tørrlast.

Mens ratene på lasteskip av capesize-typen er på historisk lave nivåer og flere reder vurderer å legge skip i opplag, gjør et knippe norske redere seg klare for en ny vår i tørrlast markedet, skriver Finansavisen.

Sveaas' Western Bulk vil ha med investorer med på å kjøpe enda et handysize-størrelse skip, og utnytte de lave ratene til å kjøpe under markedspris. Senest i august 2010 ble skipet Western Stavanger, på 32.500 dødvekt tonn, innlemmet i Sveaas' flåte til under 25 millioner dollar.

Hektisk i vest
Spar Shipping, Grieg Shipping og det Fredriksen kontrollerte Golden Ocean har alle nye skip under bygging.

- Generelt sett ser etterspørselen etter tørrbulk bra ut på lang sikt, sier Herman Billung, administrerende direktør i Golden Ocean, til Finansavisen.

Billung viser til en prosentmessig vekst i etterspørselen på 12 prosent i 2010 og at behovet vokser i takt med den økonomiske veksten i Kina og India. Likevel er det mange verft med fulle ordre bøker som legger en demper ratene.

Flåteveksten i alle bulksegmentene er så stor at ratene påvirkes både på kort og lang sikt.

Western Bulks bygging av nye handysize skip, kan være såkalt «asset play.» Poenget er å kjøpe og bygge skipene nå, når ratene og byggekostnadene er lave og så selge de om tre til fem år, da ratene forhåpentligvis er høyere, til en høyere pris.

Les flere saker på NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere