*Nettavisen* Økonomi.

Norwegian-gebyr som holder vann

Norwegian-kunde måtte betale 648 kroner for å endre navn på flybilletten.

18.02.08 09:22

Dersom du bestiller billige flybilletter via internett har du i utgangspunktet ingen angrerett. Kjøpt er kjøpt. Noen flyselskaper gir deg allikevel visse angremuligheter. Men de koster.

Nettavisen-leser Sigurd Krekling er oppgitt over Norwegian. Han hadde bestilt to billigbilletter tur-retur Oslo - Trondheim. Etter noen dager ønsket han å endre navnet på den ene av billettene.

På Norwegians nettsider kan kunder selv gå inn og foreta navnenendringer.

Klikk på bildet for å forstørre.

Sigurd Krekling Foto: Privat.

- Jeg gjorde jobben selv. Alt ble registrert uten at jeg overhodet var i kontakt med Norwegian, derfor irritererer det meg at flyselskapet flår meg for 648 kroner. Dette koster jo dem ingenting.

En sjekk på Norwegians nettsider bekrefter at prisen for å endre navn på billetter innenlands er 324 kroner per person per vei. Her kan du lese mer om Norwegians betingelser.

God forklaring
Norwegian har imidlertid en plausibel forklaring på gebyret.

- Først og fremst tar vi dette gebyret for å unngå misbruk av systemet. Vi ønsker å unngå at mer eller mindre profesjonelle aktører kjøper opp billig-billetter for senere å selge dem dyrt til andre, sier kommersiell direktør Daniel Skjeldam i Norwegian til Nettavisen.

Han understreker også at muligheten til å endre navn på billetten er en ny service for kundene. Den er heller ikke pålagt av lover og regler.

- Vi har innført denne muligheten fordi vi har erfart at våre kunder setter stor pris på tilbudet. Og vi ønsker fornøyde kunder, sier Skjeldam.

Han forteller at det er et fåtall flyselskap i Europa som tilbyr lignende service og at gebyret til Norwegian er blant de laveste.

- Blant annet tar et irsk flyselskap omlag 800 kroner for endringen som hos oss koster 324 kroner.

Etter å ha hørt Norwegians forklaring er Krekling mildere i sin kritikk.

- Jeg kan forstå argumentet med at de vil unngå misbruk av systemet, sier Krekling. Men han undrer fremdeles på om gebyret må være så høyt for å unngå misbruk.

Endrer gratis ved åpenbare feil
Kommersiell direktør Skjeldam tillegger at det er gratis å gjøre endringer hvis det er åpenbart at kunden har misforstått eller gjor noe feil under selve bestillingen.

- Hvis du gjør en glipp bør du kontakte oss umiddelbart på telefon. Da ordner vi opp uten at det koster noe, sier han.

Les mer om bestilling av flybilletter via internett:

Råd ved bestilling av reiser på internett (Forbrukerombudet)

Veiledning om opplysningsplikt ved salg av flybilletter via internett (Forbrukerombudet)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag