*Nettavisen* Økonomi.

Norwegian krever fortsatt avgift fra passasjerer

KREVER AVGIFT: Flyselskapet Norwegian har sendt ut brev til reisende om at de må betale inn flyseteavgift før 1. august. Foto: NTB Scanpix og faksimile (innfelt).

Selv om du har gjennomført reisen.

29.06.16 20:10

Tidligere i dag sendte Norwegian ut en mail til sine passasjerer med varsel om å betale flyseteavgiften på 80 kroner, i tillegg til åtte kroner i moms for reiser i Norge.

I mailen står det blant annet:

«Kjære kunde. Norske myndigheter har med virkning fra 1. juni innført en avgift på 80 kroner for alle som reiser fra en norsk flyplass. Innenlands i Norge tilkommer også merverdiavgift på 8 kroner. Det er gjort unntak fra Svalbard og barn under to år.»

Her kan du tipse Nettavisens journalist på mail, eller ring 02060. Vi kan legge til rette for kryptert kommunikasjon dersom ønskelig.

Klikk på bildet for å forstørre.

Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet. Foto: Cf-wesenberg

Dersom du ikke betaler ...

I mailen går det også frem at ekstraavgiften må betales før 1. august. Dem som ikke betaler innen fristen trues med ekstrakostnader.

«Dersom du ikke betaler med kort innen 1. august 2016, får du automatisk tilsendt en faktura. Vi gjør oppmerksom på at dekning av fakturakostnad på 11 NOK vil komme i tillegg.»

Tor Henning Ueland bestilte flybilletter til Barcelona 2. januar i år, med utreise fra Oslo 9. juni i, og retur 19. juni. Han kjøpte altså billettene før avgiften ble innført 1. juni i år, men må likevel betale avgiften.

Klikk på bildet for å forstørre.

TRYKK FOR STØRRE BILDE. Brev fra Norwegian med krav om å betale flyseteavgift. Foto: Faksimile

Les også: Norwegian krever flyseteavgift for turer bestilt før 1. juni

Les også: Kundene raser over prisøkning fra Norwegian

- SAS har valgt ikke å gjøre noe, så jeg stusser over at Norwegian velger å kreve avgiften fra passasjerene. Jeg kommer til å se litt an, men det ender vel opp med at jeg betaler, sier Ueland oppgitt til Nettavisen.

- De har vel sitt på det tørre og jeg må stole på at de følger regelverket. Det er ikke det store beløpet, for min del utgjør det 160 kroner, totalt, men jeg stusser litt på måten de gjør det på.

Norwegian varslet opprinnelig at de kom til å trekke flyseteavgiften på 88 kroner per billett direkte fra kortene passasjerer hadde brukt til å kjøpe billetten. Like etter haglet kritikken.

Les også: Flyseteavgiften gjør at Norwegian og Widerøe skrur opp prisene

(artikkelen fortsetter under)


Ekspert: - Klag!

Forbrukerombudet oppfordrer folk til å betale avgiften, selv om reisen er gjennomført, men anbefaler samtidig å klage på avgjørelsen.

- Tidligere har problemstillingen med Norwegian vært at de varslet om at de ville trekke kunder direkte fra kortene de hadde betalt med. Men det går ikke uten samtykke. Det som er kommet opp nå er en ny problemstilling, sier fagdirektør for reise og transport i Forbrukerombudet Jo Gjedrem til Nettavisen.

- Hvis folk mener vilkåret ikke er oppfylt når de allerede har reist, eller at det går klart frem av reisevilkårene, bør de klage til Transportklagenemnda for fly (se egen faktaboks under).

Fakta

Slik klager du til Transportklagenemnda


SAS står på at de ikke kommer til å kreve inn avgiften fra passasjerer som har kjøpt flybilletter før 1. juni.

Klikk på bildet for å forstørre.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS. Foto: Torstein Bøe (NTB scanpix)

- Når det gjelder å fakturere et beløp på 88 kroner er det transaksjonskonstnader forbudet med det. Det gjør at det ikke blir økonomisk lønnsomt for oss å kreve inn. Vi er for øvrig veldig kritisk til hele flyseteavgiften og måten den skal inndrives, sier informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen til Nettavisen.

Slik forklarer Norwegian hvorfor de sender ut ekstraregningen.

- Dessverre kunne vi ikke forutse om, eller når, denne avgiften ville bli gjeldene da bestillingen ble gjort. Som flyselskap er vi uenig i innføringen av denne avgiften og til tross for våre innvendinger valgte Stortinget å innføre denne avgiften med tilbakevirkende kraft, skriver presseansvarlig i Norwegian Daniel Kirchhoff i en mail til Nettavisen.

- Vi forstår at dette har påvirket mange passasjerer, og vi beklager på det sterkeste de ulempene dette medfører.

Han avslutter mailen med å understreke at flyseteavgiften er noe Norwegian er tvunget til å kreve, og at pengene går direkte til statskassen, og ikke til Norwegian.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag