Etter Bjørn Kjos sin oppsummering av 2017 og prognoser for 2018 torsdag, gikk Norwegian som en kule på børsen fredag.

Da Oslo Børs tok helg, var Norwegian-kursen på 228,20 kroner. 20 prosent over sluttkursen dagen før.

2017 var et elendig år Norwegian, med høyere kostnader, forsinkelser og et børsfall på hele 35 prosent.

– 2017 var et drittår. Det legger vi ikke skjul på, sier Kjos da Nettavisen møtte han under et pressemøte torsdag.

Les også: Historisk høy omsetning i Norwegian - men forsinkelser kostet dyrt

2018 har imidlertid så langt sett mye bedre ut for flyselskapet. Etter fire børsdager har aksjen steget hele 21,5 prosent.

Stabile marginer

Rundt halvparten av oppgangen kommer fredag etter at Norwegian har lagt frem tall fra Norwegian som viste at økte trafikken samtidig som de stabiliserte marginen sin.

Les også: Ny passasjerrekord for Norwegian: 33 millioner reisende i 2017

Det bidrar til å sende Norwegian opp 12,7 prosent.

Inntjeningen per sete (yield) endte på 0,37, uendret fra desember 2016. Dette kommer etter flere måneder med fallende yield, og analytikerne hadde ventet et nytt fall i desember.

Samtidig hadde Norwegian sendt opp ny guiding til børsmarkedet, der de tar opp produksjonsveksten for 2018 til 40 prosent, fra tidligere varslet 35 prosent. Oppgangen skyldes flere ruter, blant annet til Argentina. Samtidig øker de også enhetskostnaden fra mellom 0,38 til 0,39 til mellom 0,390 og 0,395.

- Både guidingen og trafikktallene er positive for aksjemarkedet. Det er spesielt positivt at yielden er såpass mye høyere enn ventet. Analytikerne hadde på forhånd ventet et fall på 3,6 prosent, så når den ender uendret, er det veldig bra. Dette er veldig sterke trafikktall, sier analytiker Kenneth Sivertsen i Pareto Securities til Nettavisen.

Reiselystne

Trafikktallene viste også at i årets siste måned fløy 2,4 millioner passasjerer å reise med Norwegian, altså en økning på 12 prosent mot samme måned i 2016.

Kjos selv påpeker at desember er tradisjonelt sett en måned med stor reiselyst.

- For Norwegians del, har det som vanlig vært stor reiseaktivitet i alle markeder. I likhet med tidligere år, flyr også Norwegian mellom storbyer på den amerikanske østkysten og de de fransk-karibiske øyene Martinique og Guadeloupe. Dermed oppnår vi en bedre flåteutnyttelse i lavsesong i Europa, sier Kjos i meldingen.

Totalt gjennomførte Norwegian 99,3 prosent av de planlagte flygningene i desember, hvorav 68,2 prosent gikk på oppsatt rutetid.

Falt 35 prosent

I 2017 har Norwegian-kursen falt rundt 35 prosent på Oslo Børs, blant annet som følge av en kraftig økning i kostnadene og store forsinkelser på sommeren.

– 2017 var et drittår. Det legger vi ikke skjul på, sier Kjos da Nettavisen møtte han under et pressemøte torsdag.

Les også: Kjos ut mot flyordning: - Norge er den store taperen

Han viser til at selskapet har slitt mye på grunn av pilotmangel og forsinkede fly. Det har gikk høye kostnader og lav lønnsomhet, og Norwegian regner ikke med å tjene penger i år.

- Vi liker ikke å ha fly på bakken på grunn av at vi mangler piloter, og at vi samtidig må leie inn fly for å få folka frem. Det er ingen innertier for å tjene penger, sier han.