Norwegian løftet seg etter problemår

NORWEGIAN-SJEF: Bjørn Kjos.

NORWEGIAN-SJEF: Bjørn Kjos. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

Norwegians resultat for andre kvartal viser en solid forbedring fra samme periode i fjor. Og med rekordfulle fly var det en fornøyd Bjørn Kjos som presenterte kvartalsrapporten torsdag.

16.07.15 11:51


Norwegian hadde et resultat før skatt på 456 millioner kroner i årets andre kvartal. Resultatet er en kraftig bedring fra i fjor, da selskapet gikk 137 millioner i minus.

– Vi er inn i et bra trykk nå, med 600 millioner kroner mer enn på samme tid i fjor. Så nå er vi på god vei, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian til NTB.

Vanskelig oppstart

Norwegian-sjefen trekker fram problemene i 2014, som årsaken til den kraftige forbedringen.

– Vi hadde en del problemer med igangsetting av langdistanseruter. I tillegg satte vi veldig mange ruter ut i produksjon, og det tar en del tid før rutene setter seg, sier han.

Norwegian har spesielt bygget seg opp på London Gatwick og i Spania – i tillegg til langdistanseruter til Karibia og storbyene Boston, New York og Washington. Norwegian flyr nå 434 ruter, hvorav 21 er langdistanseruter.

Til sammen har sju millioner passasjerer fløyet med Norwegian i andre kvartal, en økning på 9 prosent. š

Og det er ikke mange tomme seter på Norwegians avganger – den såkalte fyllingsgraden i flyene totalt er på 85 prosent.

Prisvinner

Norwegian har brukt tid på å slikke sårene etter flygerstreiken i vinter, men et halvt år etter er de i ferd med å gro.

– Streiken påvirket bookingen i begynnelsen av april. Men det er vi ferdig med, sier Kjos kort.

I slutten av mai stupte Norwegian på TNS Gallups årlige omdømmemåling. Streiken var mye av årsaken til det.

– Vi kom oss fort gjennom den. Men det er jo ingen vinnere i en streik – bare tapere, legger han til.

I juni ble flyselskapet kåret til verdens beste lavprisselskap på langdistanse og vant også prisen for beste lavprisselskap i Europa tredje året på rad.

– Dette har vært et godt kvartal for oss, og ikke minst har vi fått gode tilbakemeldinger fra kundene i form av to Skytrax-priser, sier Kjos.

Mindre flytrøbbel

Flyselskapets omsetning i andre kvartal i år var 5,86 milliarder kroner, en økning på drøyt 800 millioner fra samme kvartal i fjor.

Flyselskapet tjener stadig mer på tilleggstjenester som bagasjegebyr og setevalg. Der har veksten vært 25 prosent, og denne delen utgjør en stadig større andel av inntektene.

– Det utgjør nå 15 prosent, noe som har vært et mål for oss, forteller Kjos.

Finansdirektør Frode Foss legger vekt på at utgiftene til innleie av fly med full besetning, vedlikehold og mer har sunket kraftig og nå lå på 10 millioner kroner. Tidligere har Norwegian hatt kvartalsvise utgifter på opp mot 100 millioner kroner til dette som følge av trøbbel med egne fly.

Mens den økte dollarkursen gir større kostnader innen blant annet leasing, motvirkes dette av lavere drivstoffpris. I tillegg har selskapet spart 42 millioner kroner i drivstoffutgifter fordi nye fly bruker mindre.

Nøkkeltall fra Norwegian ASAs resultatregnskap for andre kvartal 2015, hvor tall fra andre kvartal 2014 står i parentes:

* Driftsinntekter: 5,86 milliarder kroner (5,03 milliarder kroner)

* Driftsresultat (EBIT): 520 millioner kroner (-85 millioner kroner)

* Resultat før skatt: 456 millioner kroner (-137 millioner kroner)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag