Norwegian med to nye USA-ruter

DREAM(ON)LINER: De nye Dreamlinerne til Norwegian er flyselskapets stolthet, men har også skapt mye motortrøbbel.

DREAM(ON)LINER: De nye Dreamlinerne til Norwegian er flyselskapets stolthet, men har også skapt mye motortrøbbel. Foto: Heiko Junge (NTB scanpix)

Norwegian lanserer to nye ruter til USA fra juni.

Reiselystne nordmenn og flypassasjerer fra andre nasjonaliteter kan om noen måneder fly strekningene Barcelona-Chicago og Athen-New York. Disse to rutene blir nå en del av Norwegians interkontinentale rutekart.

Tilbudet gjelder riktitg nok bare for noen måneder. De to nye USA-rutene skal flys fra henholdsvis juni og juli frem til slutten av oktober.

Den første flyvningen mellom Chicago og Barcelona tar bokstavelig talt av 7. juni, og her kan de reisende velge mellom fire ukentlige avganger.


Sommerruter

Første fly mellom New York og Athen letter 2. juli, og også her vil det være fire ukentlige avganger. Men: Begge rutene er sommerruter og tilbys kun frem til 26. oktober.

Norwegian opplever ifølge en melding økende etterspørsel fra begge sider av Atlanteren. De nye rutene skal betjenes av de«nye, moderne Dreamlinere». Men det var disse drømmeflyene som i fjor ga Norwegian store motorproblemer.

Bjørn Kjos opplyste i forbindelse med resultatfremleggelsen for 2018, at problemer med Rolls Royce-motorene på Dreamlinerne kostet selskapet i fjor 1 milliard kroner.


Miljøvennlig

Norwegian fremhever derimot i sin melding at Dreamlinerne bidratt til at flyselskapet er kåret til det mest miljøvennlige flyselskapet som flyr mellom Europa og USA.

Norwegian øker også antall avganger på en rekke populære feriedestinasjoner fra Norge i påsken og sommersesongen fra Oslo til en rekke europeiske byer og populære feriemål. Disse økningene er allerede lagt i salg.

Norwegian hadde i 2018 over 37 millioner reisende i og opererer Norwegian over 500 ruter til mer enn 150 destinasjoner. Flyflåten består rundt 150 fly med en gjennomsnittsalder på 3,8 år.


Optimalisering

Bjørn Kjos sa under resultatpresentasjonen at basestrukturen og rutenette skal optimaliseres. Det kan bety nedleggelser av baser og ruter som i dag ikke er lønnsomme.

Norwegian utsetter også leveringen av 16 fly for å redusere selskapets kapitalforpliktelser.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.