NA24.no

Norwegian Air Shuttle, Bjørn Kjos
Norwegian Air Shuttle, Bjørn Kjos Foto: Larsen, Håkon Mosvold (Scanpix)

Norwegian og SAS i shoppingkrig

Sist oppdatert:
Norwegian viser muskler dagen etter at SAS annonserte bestillingen av 30 nye superfly.

Tirsdag sendte Norwegian ut en pressemelding om at de har bestilt 15 nye fly av typen Boeing 737-800, som kommer i tillegg til tidligere ordre på 63 fly av samme type.

Nyheten kommer kun én dag etter at SAS annonserte at de har bestilt 30 nye og mer miljøvennlige fly av typen Airbus A320neo. Prislappen er ikke mindre enn 16 milliarder kroner.

Les også:SAS kjøper fly for 16 milliarder

Handlekrigen mellom de to flyselskapene er dermed i gang.

- I Norwegian er vi opptatt av å være fremtidsrettet og tenke langsiktig. De nye opsjonene gir oss en mulighet til å sikre flere nye fly og bygge for fremtiden. Ikke minst gir det oss en mulighet til å få kostnadene videre ned, noe som er helt avgjørende i konkurransen fremover, sier Bjørn Kjos stolt i pressemeldingen.

Vil være miljøvennlige
Kjos melder at Norwegian planlegger å erstatte de eldste flyene sine av samme type. Han trekker frem miljøhensyn og kostnadskutt som viktige årsaker til å kjøpe fly med teknologiske forbedringer.

På samme måte skiltet SAS mandag med at de nybestilte flyene bruker betydelig mindre drivstoff og gir lavere utslipp enn deres nåværende fly. I tillegg vil reduserte antall flytyper kutte vedlikeholdskostnadene.

De 15 nybestilte flyene til Norwegian skal leveres mellom 2015 og 2018, mens de 63 andre flyene skal leveres frem til 2016. Dette er en betydelig økning ettersom dagens flåte består av 58 fly.

Norwegian oppgir ikke prislappen på de nybestilte flyene, men skryter av at de bestilte 42 fly i 2007 til over 18 milliarder kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere