NA24.no

Norwegian-passasjerer kan kreve 4800 kroner i erstatning

Foto: Johan Nilsson (NTB Scanpix)
Men Norwegian mener de ikke er ansvarlig for at flyene ikke fungerer.

Norwegians inntreden på langdistanseflyginger var satsingen som skulle heve selskapet til et nytt nivå, men Dreamliner-flyene har blitt et mareritt for både selskapet og selskapets passasjerer.

Fra før selskapet mottok sitt første fly har det vært problemer, og selskapet måtte leie inn erstatningsfly for i det hele tatt å lansere sin satsing. Det har ikke blitt bedre etter at flyene kom i trafikk, og tall VG har hentet fram viser at hele tre av fire av fly har vært forsinket - og at gjennomsnittlig forsinkelse fra New York til Oslo har vært på hele 190 minutter.

Krav på høy erstatning

Ifølge EU-regelverk har passasjerer på en flyging over 3500 kilometer i utgangspunktet rett på en erstatning på 600 euro om flyet er mer enn tre timer forsinket. (Avstanden mellom Oslo og New York er omtrent 5900 kilometer)

Et fullbooket Dreamliner-fly fra Norwegian har plass til 291 passasjerer, og ved en forsinkelse har de altså krav på 600 euro hver - samlet over 1,4 millioner kroner. For den store majoriteten av passasjerene vil dette være en erstatning som er større enn billettprisen.

- Utenfor vår kontroll

Men ifølge Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen utløser ikke Norwegians problemer denne erstatningen.

- Det er ikke så enkelt som dette. Er det en teknisk utfordring, som vi har slitt med, som er utenfor selskapets kontroll, så utløser ikke dette kompenasjons på samme måte. Vi mener dette er en situasjon som er utenfor vår kontroll. Det er snakk om splitter nye fly som en kan forvente en helt annen driftsstabilitet enn vi har sett, sier Sandaker-Nielsen til Nettavisen NA24.

Lasse Sandaker-Nielsen

- Vi følger alltid EU-regelverket, som i disse tilfellene betyr at En får dekket mat og drikke, samt overnatting om det skal være aktuelt, sier han.

Det Norwegian henviser til er den såkalte «force majeure»-delen av regelverket, som fritar selskapet for sine plikter om det oppstår problemer en ikke kan kontrollere. Klassiske eksempler er naturkatastrofer og streik.

EU har offentliggjort en foreløpig og ikke-bindende liste over 30 situasjoner som unntar flyselskapene fra erstatningsplikten. Punkt 18 på denne listen beskriver «discovery of a hidden manufacturing defect by the air carrier», mens punkt 26 beskriver «Any other technical defects which become apparent immediately prior to departure or in-flight» forutsatt at vedlikeholdsprogrammet er holdt. Sandaker-Nilesen viser ikke til enkeltpunkter, men sier forskjellige punkter kan være relevant avhengig av hvilken flygning det er snakk om.

Flyproblemer ikke selskapets ansvar

Norwegian mener at problemene med de splitter nye flyene, og Boeings høyere reaksjonstid når feil oppstår, er utenfor deres kontroll. Det er Boeing som har det hele ansvaret for vedlikeholdet av Dreamliner-flyene.

- Situasjonen har vært ganske ekstraordinær med altfor mange forsinkelser, sier Sandaker-Nielsen.

- Men hvis det at et flyselskaps fly ikke fungerer, ikke er flyselskapets ansvar, hva er da flyselskapets ansvar og når slår regelverket inn?

- Vårt ansvar er å få de reisende hjem, noe vi alltid har klart. Noen ganger har det tatt for lang tid, og det beklager vi på det sterkeste, sier informasjonssjefen.

- Men når slår da denne erstatningen inn?

- Dette er et tolkningsspørsmål. I alle situasjoner har vi fått de reisende hjem. Det er ikke slik at en forsinkelse på over tre timer automatisk utløser en erstatning på 600 euro, sier han, men legger til at de oppfordrer passasjerer som mener de har rett på kompensasjon å sende inn søknad om dette til selskapet. Alle henvendelser blir behandlet individuelt.

Jobber med å fikse problemene

Sandaker-Nielsen sier selskapet har god dialog med Boeing om å få løst opp i problemene som har oppstått.

- Nå har vi tatt ut den ene Dreamlineren ut av langdistansetrafikk slik at Boeing kan uføre nødvendig vedlikehold og tester for å bedre driftsstabiliteten. I mellomtiden setter vi inn erstatningsfly på rutene fra Stockholm, mens vi fortsatt bruker Dreamliner fra Oslo, sier informasjonssjefen og sier de har hatt mer problemer med det ene flyet som nå er tatt ut.

Hvor lenge Norwegian må leie inn langdistansefly av typen Airbus A340-300 fra HiFly er usikkert.

- Om Boeings reparasjoner tar to eller ni dager er underordnet. Det viktige er at det ikke oppstår flere av disse uakseptable forsinkelsene som vi har hatt, sier han.

Flere Dreamliner-fly rett rundt hjørnet

Norwegian har per dags dato kun to egne langdistansefly, noe som har gjort selskapet relativt sårbare for følgeforsinkelser. Når et fly får problemer i Bangkok, får det følger for passasjerene som skal videre til New York.

Sandaker-Nielsen mener Norwegian har lagt opp en forsvarlig ruteplan slik de har i dag, men sier at flere fly vil kunne skape en større fleksibilitet.

- Vi får fly nummer tre i desember, og så får vi fire nye neste år, samt ett nytt i 2015, forteller Sandaker-Nielsen.

- Ta saken til transportklagenemnda

Ifølge Forbrukerrådet er det helt upløyd mark at et flyselskap bruker «force majeure» som på denne typen problemstillinger.

- Selskapet trenger ikke å betale erstatning hvis innstillingen eller kanselleringer som skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått selv om alle rimelige tiltak var gjort. Typisk eksempel er uvær, naturkatastrofer, krigshandlinger og streik, sier direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, sier Nettavisen NA24.

Forbrukerrådet har derimot ikke behandlet denne typen problemstillinger før.

- Når det gjelder teknisk svikt skal det mye til for å at et flyselskap kan si i fra seg ansvar. Det må bli en vurdering av hver konkrete sak. Får du avslag på bakgrunn av teknisk svikt kan du gå til transportklagenemnda. Der sitter det kompetanse som kan vurdere dette. Det koster deg som forbruker ingenting, og det anbefaler vi folk til å gjøre når de ikke får det de mener de har krav på, sier Flønes.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere