NA24.no

Norwegian-pilot: - Jeg blir eksepsjonelt fornærmet

Norwegians langdistansesatsing med hovedsete i Irland er fortsatt på hold grunnet konflikt i USA.
Norwegians langdistansesatsing med hovedsete i Irland er fortsatt på hold grunnet konflikt i USA. (Norwegian)
Sist oppdatert:
Flyselskapet inne i en bitter strid.

- Jeg kan forsikre at påstandene som kommer fra pilotforeninger og andre, som stiller spørsmål ved Norwegians arbeidslivspraksis og sikkerhetsfokus, ikke har noe basis i fakta.

- Jeg har tidligere flydd for KLM, Astraeus Airlines og Titan Airlines, og jeg finner det eksepsjonelt fornærmende at det settes spørsmålstegn ved min profesjonalitet i et forsøk på å undergrave Norwegians søknad. Norwegian er det fjerde selskapet jeg har jobbet for, og jeg må si at det er det klart mest profesjonelle.

Konflikt om billigselskapene

Uttalelsene over kommer fra en av Norwegians Dreamliner-piloter, Tom Wilson, i et brev som er sendt til USAs transportminister Anthony R. Foxx i forbindelse med den stadig mer tilspissede konflikten i USA om Norwegians mulighet til å fly til landet under sin irske flylisens.

Rent konkret trenger Norwegian fotfeste i et EU-land for sine flyvninger, blant annet fordi EU har langt flere avtaler når det kommer til å fly over andre lands luftrom enn det Norge har.

Brevet fra Tom Wilson til USAs transportminister.

Den amerikanske fagforeningen US Air Line Pilots Association (ALPA) mener Norwegian vil ha base på Irland - men ikke fly derifra - i den hensikt å omgå norsk lovgivning for å kunne senke lønningene og arbeidsforholdene til sine ansatte.

I en stadig mer offentlig debatt har det også blitt mer enn indikert at Norwegian med sin operasjon har penger, ikke sikkerhet, i høysetet.

Kampen mot Norwegian ser ut til å delvis lykkes. Norwegians søknad ligger fortsatt ubehandlet, og et vedtak i Kongressen ble stoppet i siste liten som ville gjøre det umulig for transportdepartemenetet å behandle søknaden til Norwegian.

Pilotene kaster seg inn i kampen

I denne kampen er nå piloten i Norwegian engasjert, hvor en rekke piloter har sendt delvis likelydende til den amerikanske transportministeren - og der spesielt Wilson uttrykker seg sterkt.

- Kritikken rammer ikke bare selskapet, men oss alle, som hver dag har våre passasjerer og kollegers sikkerhet som vår hovedprioritet, skriver pilotene.

- Vi, piloter som er hyret av Norwegian, vil sterkt oppfordre Transportdepartementet til å avvise de falske påstandene om våre sikkerhetsstandarder.

- Frykt for konkurranse

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen mener kampanjen utelukkende handler om flyselskaper som ikke ønsker konkurranse, og at det til stadighet fremmes påstander det ikke er hold i.

- Dette handler utelukkende om frykt for konkurranse. Husk at alliansene har kontrollert det transatlantiske markedet i flere tiår og de bruker alle midler og dessverre også tidvis skittent spill for å stoppe en ny aktør i frykt for å miste markedsandeler. Norwegians inntog i det amerikanske markedet har blitt veldig godt mottatt, ikke minst i USA, der de ikke akkurat har vært bortskjemte med lave flypriser til Europa, sier Sandaker-Nielsen til Nettavisen.

Brev fra Norwegian-pilot Rene Clausen til USAs transportminister.

- I løpet av det drøye året vi har tilbudt langruter har flere hundre tusen amerikanere fløyet med Norwegian til Skandinavia og Europa. Fyllingsgraden på langrutene har vært over 90 prosent, hvilket vitner om at vi tilbyr et produkt som folk liker, sier han.

- Gått i vranglås

- Men hvorfor er det viktig for dere å fly med mannskap fra Asia?

- Motstanderne våre har nærmest gått i vranglås i sin gjentakende retorikk rundt Asia-crew. Ja, det stemmer at vi har mannskap med base i Bangkok, men flertallet av våre kabinansatte er basert i Fort Lauderdale og New York. Vi etablerer baser ved de store trafikknutepunktene i Bangkok, New York og Fort Lauderdale. Der ansetter vi lokalt, til markedsmessige og konkurransedyktige lønns- og arbeidsbetingelser, forteller han.

Norwegian mener etableringen på Irland har andre årsaker.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen

- Søknaden som nå behandles av det amerikanske transportdepartementet handler om at vårt EU-selskap Norwegian Air International skal få tillatelse til å fly til og fra USA, i henhold til Open Skies-avtalen mellom EU og USA. Vi trenger fotfeste i EU for å kunne vokse videre internasjonalt og konkurrere fremover, spesielt når vi skal inn i nye markeder i USA, Afrika og Sør-Amerika. Vårt norske selskap Norwegian Air Shuttle har allerede disse godkjennelsene. Både vi, EU-kommisjonen, flere tidligere amerikanske transportministre og de som i sin tid forfattet Open Skies-avtalen mellom USA og EU, med flere, mener at vårt datterselskap innfrir alle krav i denne avtalen og at det amerikanske transportdepartementet derfor må godkjenne søknaden vår.

Et annet viktig poeng med Irland er at de har gunstige finansieringsregler.

USA-kampen handler ikke om USA

Siden Norwegian allerede har alt på plass for å fly til USA i dag på sin norske lisens, og har flere baser i landet, skaper en eventuell lisensnekt i USA for det irske datterselskapet ikke problemer for Norwegian i USA. Derimot vil utrulling av satsingen i andre deler av verden få en bremsekloss av en slik avgjørelse, siden Norwegian da må finne en ny strategi for langdistanseflyvningene til forskjellige deler av verden.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere